Nevíme, co jíme
Zdroj: Zpracované masné výrobky ze Shutterstock

Tři roky po skandálu s koňským masem, které bylo vydáváno za hovězí, podrobila holandská spotřebitelská organizace Consumentenbond 150 potravinářských produktů analýzám. Výsledek ukazuje, že se toho moc nezměnilo.

Každý pátý výrobek není tím, za co ho spotřebitel podle obalu považuje. Hovězí nebo krůtí je vydáváno za jehněčí, hejk za tresku, olivové listy za oregano a olivový olej té nejnižší kvality za extra panenský. Zejména u pokrmů z jehněčího masa má zákazník šanci jedna ku dvěma, že v něm jehněčího bude jen stopové množství nebo vůbec žádné. Z 30 produktů označených jako „jehněčí“ bylo 14 falšovaných – v šesti z nich nebyla po jehněti ani stopa, dalších osm obsahovalo minimálně 40 procent jiného druhu masa, většinou hovězího nebo krůtího. 

„Je to až absurdní. Představte si, že si v restauraci objednáte jehněčí kari a přinesou vám hovězí. Koupíte si oregano a pak si jídlo posypete drceným listím z oliv. Naše studie ukázala, že potravinářský průmysl a státní instituce mají ještě hodně práce před sebou, aby se zabránilo podvodům s potravinami,“ řekl ředitel spotřebitelské organizace Bart Combée. Po potravinovém skandálu s koninou přitom Consumentenbond vyzval k posílení kontrol v obchodech s potravinami.

https://www.consumentenbond.nl/