Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Usnadní vaši volbu při nákupu potravin
Přehled

Poradna

Poradna byla finančně podpořena dotačními programy MZ „Národní program zdraví – projekty podpory zdraví“ pro rok 2016:
„Akademie zdravého životního stylu - Novinářská akademie“, číslo projektu: 10612
„Vím, co jím (Optimalizace výživy a optimalizace pohybu ve školách), číslo projektu 10613

17.1.2017

Luštěniny vařené vs. konzervované

Dobrý den,

ráda bych věděla rozdíl výživových hodnot mezi vařenými luštěninami doma a konzervovanými. Konzervované jsou rychleji připravené a jsou chutnější. Děkuji předem za odpověď  

Ivana

Dobrý den, paní Ivano, 

nutriční hodnoty konzervovaných luštěnin jsou velmi podobné vařeným luštěninám - pokud jsou ale luštěniny ve slaném nálevu či v tomatě, můžou se hodnoty samozřejmě mírně lišit (slaný nálev obvykle obsahuje přidanou sůl, tomatová omáčka obsahuje malé množství cukru, octa, soli a také koření, ). Konzervované luštěniny jsou již měkké, určené k přímé přípravě a spotřebě, díky soli či dalším přidaným ingrediencím mohou mít výraznější a příjemnější chuť než uvařené luštěniny. (Nutriční hodnoty zahrnují nejen luštěniny, ale i přítomný nálev nebo tomatovou omáčku.)

Suché luštěniny je nutné před vařením předem namočit (kromě některých druhů) a poté v nové vodě vařit do měkka, solit je vhodnější spíše ke konci vaření - aby neztvrdly. 

S pozdravem J. Laštovičková

17.1.2017

Sladidla - sirupy - med

Dobrý den,

zajímá mě vhodnost použití různých sirupů a sladidel namísto cukru bílého či třtinovéhho. Jejich zařazení do každodenního života a vyváženého jídelníčku. Mohu jimi nahrazovat cukr i dětem předškolního věku? Jedná se např. o sirup rýžový, agávový, javorový, datlový, obilné sirupy, melasu, med, fruktózu, kokosový cukr. Děkuji za odpověď

Petra D.

 

Dobrý den, milá Petro,

různé sirupy mohou mít oproti cukru výhodu ve vyšší sladivosti a obsahu fruktózy, která méně a pomaleji ovlivňuje hladinu glykémie. Med a melasa jsou rozhodně vhodné, vzhledem k obsahu minerálních látek, vitamínů. Sirupy i med lze dávat i dětem, i v předškolním věku - doporučila bych spíše druhy prostřídat, nebo také kombinovat více druhů. 

Nicméně všeho s mírou. Fruktóza má sice nižší glykemický index, ale ani její nadbytek není pro tělo vhodný. 

Jednoduché sacharidy by měly tvořit jen menší část v našem stravování, neměli bychom si zvykat na příliš sladkou chuť. Jednoduché sacharidy obsahuje také ovoce, kterého bychom měli přijmout 1-2 porce denně. 

 S pozdravem J. Laštovičková

12.1.2017

Kdy je ten lepší-účinnější čas na cvičení

Dobrý den,

měřím 165 cm a vážím 92KG (muž) a snažím se s tím něco dělat. Chtěl bych radu, zda má smysl cvičit ráno, když vstávám 5:20 a jdu do práce. Zda má smysl si přivstat ještě dřív a aspoň 15 minut cvičit. Spát chodím cca 22:00. Aktuálně cvičím  kolem 18:00 obden . Děkuji

Lolak

Dobrý den,


jakýkoliv pohyb má smysl, záleží jen na vás, zda je pro vás příjemnější ráno si přivstat a zacvičit si před prací nebo raději sportujete po skončení pracovních povinností k večeru. Každá denní doba má svá pro a proti.

Pokud půjdete cvičit ráno, po zbytek dne se budete lépe koncentrovat. Ranní cvičení také nastartuje metabolismus na delší dobu a tělo má tendenci po ráno spálit více tuků.

Večerní tréninky mají pozitiva především psychická, jde o skvělý způsob, jak se zbavit stresu z celého dne. Získáme dobrou náladu a s čistou hlavou se lépe usíná.

Vhodnou formou aktivit by pro vás mohl být HIIT (high intensity interval training), což znamená, že si svou pohybovou aktivitu rozdělíte do intervalů na základě své trénovanosti. Vždy rozkouskujete 1 minutu, pro začátečníky například 25 vteřin sprintu a 35 vteřin rychlejší chůze. Tohle budete opakovat pořád dokola, celkem max. půl hodiny. V porovnání s klasickým kardio cvičením, při kterém spalujete hlavně v období, kdy aktivitu provádíte, u HIIT spalujete i několik hodin po skončení aktivity.

Různí lidé mají své biorytmy nastavené odlišně. Jedni jsou aktivnější ráno, druzí k večeru. A to je potřeba akceptovat i při účincích na tělo. Jste-li ranní ptáče, které bez problému vstává, je pro vás ranní běh účinnější než večerní, kdy můžete být unaven. Naopak, pokud jste spíše noční pták, bude pro vás přínosnější aktivita večerní. Ideální je tedy respektovat své tělo.

I zde platí, že z pohybu byste měl mít především radost, pokud hrozí, že budete celý den ve stresu sledovat hodinky s obavami, že se porada protáhne a vy nestihnete večerní trénink, jeho účinek se pravděpodobně mine s vaším záměrem. Vždy vybírejte jak aktivitu, tak i denní dobu tak, aby vyhovovala vám i vašemu tělu.

Mgr. Martina Karasová, fyzioterapeutka

11.1.2017

Kolik čeho na den (sacharidy, bílkoviny, tuky) v 50-ti?

Dobrý den,

z Vašich videí vím, že by energetický příjem ženy kolem 50. roku věku neměl přesáhnout 8 000 kJ/den. Pod pojmem "vyváženost stravy" si představuji kombinaci potravin, u nichž množství sacharidů, bílkovin, tuků nepřekročí nějaké množství za den. Můžete mi prosím říct, jaké jsou to hodnoty?

S pozdravem  Radka

 

Dobrý den,

vyvážený jídelníček obsahuje 30 % tuků 15 % bílkovin a zbývající část z celkového energetického příjmu pak připadá na sacharidy. Konkrétní výpočet se provádí následovně:

8000 x 0,3 / 38 = 63 g tuků
8000 x 0,15 / 17 = 70 g bílkovin
8000 x 0,55 / 17 = 258 g sacharidů

Abyste mohla dobře sledovat množství přijímaných živin, je dobré si zapisovat jídelníček do některého z programů (př. www.stob.cz nebo www.kaloricketabulky.cz).

S pozdravem PhDr. Karolína Hlavatá, Ph.D.

9.1.2017

Kokosový olej

Dobrý den,

chtěla jsem se zeptat, zda kokosový olej at parfemovany nebo ne, je dravý, nebo ne? Slyšela jsem,ze je vhodný při redukčních dietách a ze je zdravý, a tak ho používám snad všude a do všeho, ale ted jsem se dozvěděla, ze je to to nejhorší co mohu používat, dokonce palmový olej je prý zdravější, a to mám za fixované, ze je moc špatný :-( jsem z toho zmatená a budu rada za odpověď.

Veronika 

Dobrý den milá Veroniko,

opravdu kokosový olej nepatří mezi nejzdravější tuky pro konzumaci - obsahuje vysoký podíl nasycených mastných kyselin, jejichž příjem bychom měli snižovat či omezovat. Obsahuje totiž velký podíl kyseliny laurové a myristové, které nemají dobrý vliv na naše zdraví (zvýšení cholesterolu).

Používání kokosového oleje nepovede k redukci hmotnosti, raději zařaďte řepkový olej nebo rafinovaný olivový olej na tepelnou úpravu (obsahují nenasycené mastné kyseliny, které jsou pro naše zdraví vhodné) a na studenou kuchyni panenský/za studena lisovaný olivový olej. Případně kokosový olej použijte v kuchyni jen výjimečně.

Mgr. Jitka Laštovičková

9.1.2017

Otrok kalorií a maker


Dobrý den.

Velice vás prosím o radu. Za rok jsem zhubla 13 kg. Ze začátku jsem hubla bez počítání, ale poté jsem se nechala nastrčit do počítání kalorií a maker. Je pravda, že jsem zhubla, ale zhubla jsem díky neustálému počítání. Připadám si jako otrok jídla. Když vidím jídlo už si automaticky začnu počítat kolik to jídlo asi má kalorií. Všechno si odpírám a nejhorší je, že si odpírám i zdravé jídlo jen proto, že mi nesedí do maker a do celkových kalorií. Chtěla bych přestat počítat, ale bojím se, že znovu přiberu. Poraďte mi prosím co mám dělat. Děkuji za váš čas a už se těším na vaši odpoveď.

Veronika

Dobrý den, milá Veroniko,

pokud si odpíráte i zdravá jídla a neustále v hlavě počítáte kalorie, Váš vztah k jídlu a důraz na počítání kalorií (a nejspíše i obavy z opětovného nabrání hmotnosti) nejsou zcela v pořádku.

Jídlo by se nemělo stát středobodem života a nemělo by být zdrojem stresu. Myslím si, že byste nyní měla s počítáním příjmu kalorií přestat a dále řídit stravování již spíše jen svým odhadem - zařazovat zdravé potraviny a pokrmy, jak jste nyní zvyklá - a pravidelně se hýbat. Změnila jste svůj životní styl, podařilo se Vám úspěšně zhubnout. Důvěřujte svému odhadu - nejde o jednotky kilojoulů, důležité je si i pochutnat a mít z jídla radost.

Pokud by se Vám samostatně nedařilo se počítání kalorií zbavit, rozhodně doporučuji zajít se poradit s psychologem - přílišný důraz na zdravý životní styl a správné složení stravy (ortorexie) je jednou z poruch příjmu potravy.

S pozdravem J. Laštovičková

9.1.2017

Kontinuální tloustnutí syna s diagnózou pozitivních alergiích


Dobrý den,

ráda bych se zeptala co dělat,aby syn zredukoval svou váhu.Od malička byl obr, pořád jedl a bylo mu často zle (průjmy, bolesti břicha..)Netoleruje chem.upravené potraviny a kupovanou drůbež. Minulý rok přibral 7 kg, vážil 48kg při 150 cm. Po průkazu alergie na mléko a lepek během chvilky zhubnul na 42kg a vypadal jako"normální" kluk.Pak se ale ručička na váze opět zvedla a nyní váží 52 kg při 154 cm.

Veškeré jídlo mu musím připravovat doma z vlastních zdrojů, ve škole i jiných zařízeních mu odmítli jídlo chystat.Vařím hodně ze zeleniny, luštěnin,bílého masa.Nejsem si vědoma chyby z vlastní strany o výživu se velmi zajímám,sladkosti nekupuji.Myslím si,že si jeho tělo na novou stravu zvyklo a že se opět nemůže dojíst :-)Tak co s ním ? Pohybu má průměrně.Je oplácaný.

Děkuji Markéta

Dobrý den, milá Markéto,

píšete, že chlapeček byl již od mala větší - je proto možné, že vždy bude jeho váha mírně vyšší než je průměr u vrstevníků. Záleží také na růstu do výšky i na vývoji váhy.

Výběr potravin máte podle všeho vhodný, otázkou ale zůstávají také porce - z nadměrných porcí zdravých potravin je také možné přibírat na váze. Můžete poměřit porce, které chlapeček dostává, s dětskými jídelníčky dle věku, které můžete najít na stránkách projektu Výživa dětí - http://vyzivadeti.cz/zdrava-vyziva/jidelnicek-podle-veku/

U dětí se obvykle doporučuje zvýšit pohybovou aktivitu, než významně ubírat na porcích jídla. Doplnění pokrmů zeleninou ale často pomáhá k lepšímu zasycení.

Pokud by chlapeček stále rychle přibýval na váze, je pak vhodné vyšetření u dětského endokrinologa.

S pozdravem J. Laštovičková

4.1.2017

Stravování při dlouhodobém kojení


Dobrý den,

kojím již 15 měsíců, plánuji do cca dvou let věku syna. Kojím poměrně často, cca 5x denně a také několikrát v noci. Poslední dobou jsem více unavená, mívám častá nachlazení. Po porodu jsem se vrátila celkem snadno k původní váze (70 kg), teď jsem ale přibrala během půl roku asi 3 kg a nedaří se mi zhubnout. Kolik kalorií denně bych zhruba měla přijmout? Snažím se jíst zdravě, pravidelně, mívám ale chuť na sladké, hlavně po obědě. Mám 4 děti, je mi 38 let, měřím 172 cm a vážím 73 kg. V pase mám 79 cm, boky 105 cm. Děkuji Vám za odpověď!

Jana

Dobrý den, paní Jano,

pokud chlapečka stále kojíte několikrát denně, není příliš vhodné omezovat příjem energie - kojení samo o sobě navyšuje energetický výdej o cca 2000 kJ. Obecně se doporučuje příjem energie cca 11 000-12000 kJ.

Máte-li chuť na sladké, dopřejte si malou porci ovoce, čtvereček kvalitní hořké čokolády, pár kousků sušeného nedoslazovaného ovoce, apod. - takové mlsání není tak velkým "hříchem".

Obvykle se spíše doporučuje zařadit více pohybových aktivit (vzhledem k tomu, že jsou potřeba živiny pro ženu i pro kojené dítě) - pilates, joga, svižná chůze, nordic walking, jízda na kole, apod. Redukce hmotnosti by neměla být rychlejší než 2 kg/měsíc.

S pozdravem Jitka Laštovičková

 

Únava vyvolává chuť na sladké. Tedy příčinou této chuti může být přerušovaný spánek a celkové vyčerpání organismu (=z toho pramení oslabený imunitní systém a tedy častější nachlazení). Vyčerpané tělo se samo "brání" hubnutí, což je častá potíž žen pečujících o malé děti s nočním vstáváním. Vyčerpané tělo - nehubne.

15ti měsíční syn by již měl "zvládnout (vydržet)" bez nočního kojení. Pakliže má ale hlad - může to znamat významný signál pro zvětšení příjmu běžných potravin během dne. Měl by být navyklý na běžný režim: snídaně-svačina-oběd-svačina-večeře. Večerní kaše + eventuálně mléko před spaním - by mu měly zajisti dostatečný přijem potravy na celou noc, aby mohl by již celou noc spát, nebo 1x noční kojení. 

Pokud to bude možné, zkuste si zajistit (dopřát) odpolední relax chvilku pro sebe. Eventuálně čas od času během noci nepřerušovaný spánek. Takto velké dítě může zvládnout noční lahvičku s dětským (či dostříknutým) mlékem podanou tatínkem, či jinou pečující osobou.

Mgr. Eva Cihlářová

4.1.2017

Bezlepková hubnoucí mánie


Dobrý den,

prosím zajímal by mě Váš názor na současnou " bezlepkovou mánii". Spousta lidí propaguje bezlepkové potraviny jako ty nejzdravější, které vedou k hubnutí. Jí jen bezlepkocé pečivo a další potraviny, i když netrpí alergii na lepek nebo jinou další nemocí související s lepkem.

Děkuji Iva

Dobrý den paní Ivo,

pokud člověk netrpí alergií na lepek, celiakií nebo neceliakální glutenovou senzitivitou, není důvod, aby ze své stravy lepek vyřazoval. Samotné vyřazení lepku ze stravy hubnutí nezajistí, důležité je celkové složení stravy (energetický příjem, podíl jednotlivých typů živin) a také energetický výdej (pohybová aktivita). 

Základem zdravé racionální stravy je pestrost - je tedy dobré zařazovat jak potraviny s lepkem, tak i bezlepkové. Nejlépe využívat také luštěniny a pseuodobiloviny, které jsou přirozeně bezlepkové (amarant, quinoa, pohanka) - obsahují vyšší podíl kvalitních bílkovin, vlákniny a složitých sacharidů.

http://www.vimcojim.cz/Prirozene-bezlepkove-potraviny

S pozdravem Mgr. J. Laštovičková

Dobrý den,

v poslední době je to čím dál větší trend zkoušet tento druh omezení i u zcela zdravého člověka. Možná můžete zhubnout, ale díky vynechávání potravin, které lepek obsahují, se můžete připravit o minerální látky, vitamíny (zejména skupiny B) a o vlákninu. Je důležité tedy hlídat jejich dostatečné zastoupení i z ostatních zdrojů.

Bc.Veronika Jirkalová

 

Dobrý den,

pravda je taková, že pokud člověk netrpí celiakií (nesnášenlivost lepku) nebo alergií na lepek, není nutné jej ze stravy vyřazovat. Samozřejmě je dobré rozšířit sortiment přijímaných obilovin, nemáme přece jen pšenici. A poznámka – bezlepkové potraviny rozhodně nevedou k hubnutí, spíše naopak. Většinou se jedná o výrobky na bázi škrobu s nižším zastoupením vlákniny, přičítá se i vyšší glykemický index (př. různé rýžové chleby, apod.). Takže mínění, že sníst sáček bezlepkových sušenek mi beztrestně projde, je nesmysl.

Na druhou stranu je potřeba zdůraznit, že pokud je u člověka diagnostikována celiakie, je bezpodmínečně nutné dodržovat celoživotně přísnou bezlepkovou dietu.

PhDr. Karolína Hlavatá, Ph.D.

23.12.2016

Přílohy - vitamíny a minerály

Dobrý den,

ráda bych se zeptala zda nejaké vitamíny a minerály obsahuje i obyčejná bílá rýže, testoviny? Do této doby konzumuji to, ráda bych u toho zůstala ale přidala třeba bulgur-slyšela jsem že je vhodný jde mi o to jaké přílohy zařadit, jaké mají které vitamíny a minerály slyšela jsem také o pohance polente, jak se připravuje taková pohanka jako příloha? Díky

Nina

Dobrý den, paní Nino,

i bílá rýže a těstoviny obsahují vitamíny a minerální látky, protože jsou ale rýže či pšenice zbavené vrchních vrstev, obsahují vitamínů, minerálů a také vlákniny méně. Proto je vhodnější rýže natural a celozrnné těstoviny. Bulgur je vhodný, také pohanka, quinoa, celozrnný kuskus.

Pohanka se vaří velice podobně jako rýže či těstoviny. Nejprve ji proberte ručně, poté propláchněte trochou vody. Pro samotné vaření pak dejte vody cca 1,5-2x více než je pohanky. Osolte a vařte, dokud není pohanka měkká. Skvělou přílohou jsou také jáhly, ty je však třeba před vařením spařit horkou vodou - aby nebyly hořké.

S pozdravem Jitka Laštovičková

Položte vlastní dotaz
Pro položení dotazu musíte být přihlášení:
Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?

Nejste ještě registrovanými uživateli?
Napravte to, zvládnete to za pár sekund.

Registrace »



 

 

Spolupracujeme s       

 
   

 

 






   
      Školní informační kanál  
     
    Zdravá školní jídelna Stop cukrovc e

Sekce nutričních terapeutů ČAS

SPZO 
      
   

 

Jihočeské zemědělské muzeum