Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Usnadní vaši volbu při nákupu potravin
Detail článku
Prevence onemocnění

Fast Food je součástí moderní doby

11.10.2016, PhDr. Karolína Hlavatá, Ph.D.

Občasnému stravování ve fast foodu se nevyhneme. Je běžnou součástí dnešní zrychlené doby. Zasahuje nejen nás, dospělé, ale silně ovlivňuje naše děti. Rychle zaženeme hlad a utíkáme dál. Společnými jmenovateli u různých řetězců je rychlost obsluhy i zasycení, přátelská atmosféra, barevný svět a hlavně vysoká hodnota tzv.prázdných kalorií. Můžeme alespoň minimalizovat nutné zlo?

Fast Food
Zdroj: Fast Food ze Shutterstock

Fast food - junk food: pokrm s omezenou nutriční hodnotou

Pod pojmem fast food si představíme jídla jednoduše připravená, určená k rychlé konzumaci. Synonymem pro fast food je slovo junk food, tedy pokrm s omezenou nutriční hodnotou, chudý na vlákninu, vitaminy a minerální látky, zato bohatý na tuk, cukr a sůl. Nejčastějším způsobem tepelné úpravy je smažení, které je samo o sobě spojeno s vyšší energetickou hodnotou a v případě, že je použit nekvalitní tuk, zvyšuje se i obsah karcinogenních látek. Velkým nebezpečím jsou i slazené nápoje, které v sobě ukrývají značné množství cukru a tedy i energie. Obecně v pokrmech z fast foodu najdeme vysoký podíl rizikových nutričních látek. Cíl je totiž jasný – jídla tohoto typu jsou primárně určena k přejídání, takže se v nich snoubí vysoký podíl tuku (tuk dodává pokrmům chutnost, tučné se rozplývá na jazyku), výrazně sladkou chuť a samozřejmě vyšší obsah soli (sůl zvyšuje chuť k jídlu a po slaném zpravidla následuje chuť na něco sladkého, ideálně sladký nápoj). 

Zajímavost: Přestože restaurace rychlého občerstvení považujeme za vymoženost moderní doby, není tomu tak. Již ve starověkém Řecku byly k vidění stánky s chlebem a olivami, pro střední východ zas byly typické chlebové placky (pita chléb) podávaný s falafelem a zeleninou.

Agresivní a lákavý marketing

Fast foodové řetězce jsou zrádné nejen svými výrobky, ale především svým agresivním marketingem. Vše je barevné, „přátelské“, navozující atmosféru sounáležitosti. Největší „pecka“ je přece slavit narozky v mekáči, ne? K pořádné porci tuku, soli a cukru hračku navíc a o pravidelného zákazníka je postaráno. Problémem jsou i porce. V sedmdesátých letech byla za XXL porci považována porce odpovídající v současnosti velikosti S.

Jistě by bylo nejlepší vůbec děti do těchto restaurací nevodit

Nicméně pak vyvstává otázka, zda jej chceme do značné míry vyčlenit z kolektivu. Jít do fast foodu je prostě in. Zkusme tedy své děti naučit vybírat vždy menší zlo, aby se takříkajíc vlk nažral a koza zůstala celá. Naštěstí i sortiment v řadě fast foodových restaurací se rozšířil a nabízí i vhodnější pokrmy. Pozitivně hodnotím i aktivitu uvádění nutričních hodnot na webových stránkách.

Jak vybírat ve fast foodu?

NápojeNápoje
Když už sladký nápoj, tak v menším balení. Šťastným řešením nejsou ani ledové čaje. Vyloženě energetickou bombou jsou ledové kávy a káva latté. Když nápoj, tak vodu, popř. nápoje s náhradními sladidly.

Koktejly
Sice je pravda, že mléčné koktejly jsou zdravé, ale s těmito opatrně. Rozhodně ne velká balení (jeden takový shake má energetickou hodnotu srovnatelnou s celým obědem při redukční dietě), postačí malý, kde je energetický obsah přijatelný pro vydatnější svačinu a dále vybírat shaky bez šlehačky a různých dalších přísad. Namísto koktejlu je lepší variantou ovocný salát, popř. menší porce ovocného džusu (200 ml) nebo jogurt s ovocem.

Zálivky
Když už musíte mít k salátu zálivku, nejlepší je balzamikový ocet, popř. kečup.

Saláty
Vybírejte bez krutonků a namísto smaženého kuřete vždy volte grilované maso. Jak již bylo řečeno, pozor na zálivky, úplně postačí citrón nebo balzamikový ocet.

• Hamburgery
Nejvhodnější je obyčejný hamburger, pozor na přídavek slaniny, udělá z hamburgeru kalorickou bombu. Dobrou volbou jsou také wrapy s grilovaným masem. Namísto hranolek si objednejte salát.

• Sladké „tečky“
Zřejmě nejvhodnější je obyčejná zmrzlina v kornoutu. Různými posypy a polevami se úplně zbytečně zvyšuje energetická hodnota.

Porovnání (z nabídky Burger King) bez komentáře, který je, myslím, vcelku zbytečný.

Menu 1: Hranolky střední (1317 kJ), whopper (2651 kJ), střední cola (720 kJ)
Menu 2: wrap s grilovaným masem (1317 kJ), salát velký (119 kJ), voda

A rada na závěr?

"Když máte hlad, jděte na obyčejné jídlo do běžné restaurace. Fast foodová jídla se vyznačují vysokou energetickou denzitou, což znamená, že v malém objemu se skrývá velké množství energie. K zasycení je potřeba spořádat „big“ porci, což také znaemná „big“ nálož energie." Doporučuje odborná garantka Karolína Hlavatá.



 

Spolupracujeme s       

  Sekce nutričních terapeutů ČAS

 

Stop cukrovc e

 

 

 

 

 

 

Školní informační kanál

Jihočeské zemědělské muzeum

SPZO