Čím začít? Zásobte se!

Ne jako křeček, ani jako kdyby měla přijít třetí světová, zásobte se tak akorát. Potraviny mají své datum trvanlivosti, i ty mražené. Ale není od věci mít v mrazáku, lednici i spíži základní potraviny, abyste s nimi mohli kouzlit. Při nákupu vybírejte potraviny, které mají v kuchyni široké použití, tj. připravíte z nich pomazánky, svačiny, ale i hlavní jídla nebo polévky. Vybírejte také trvanlivé potraviny, ale ty základní, které neobsahují žádné konzervační prostředky.

Tím myslíme:

  • těstoviny, rýži, quinou, bulgur, kuskus, pohanku
  • různé druhy vloček
  • sušené ovoce, ořechy a semena
  • kvalitní oleje a octy
  • různé druhy mouk
  • hovězí, drůbeží maso a ryby
  • tuňáka, sardinky a případně i jiné druhy ryb v konzervě
  • rajčatová šťáva, rajčata v konzervě
  • kvalitní džem s nižším obsahem cukru
  • sušené koření, bylinky, sůl, pepř

V lednici je fajn mít základní potraviny typu:

  • mléko
  • jogurt a zakysané mléčné výrobky
  • sýry, tvaroh, parmezán
  • vejce
  • kvalitní šunku

A v mrazáku se vždy hodí:

  • mražená zelenina všeho druhu – špenát, fazolové lusky, hrášek, atp.
  • mražené ovoce
  • hovězí, drůbeží maso a ryby
  • domácí vývar v malých porcích

Jak zrychlit čas vaření?

Jak rychle? Způsobů je mnoho, základní je najít si rychlý recept, inspirovat se můžete kuchařkách knižních či internetových. Rychlejší recepty často najdete v zahraniční kuchyni, ale i mezi českými recepty najdete rychlovky. Jen nezapomeňte přidávat zeleninu všude, kde to jen jde a šetřit jíškou, tučným masem a smetanou a solí.

Anebo si vytvořte svůj recept, podle toho, co máte rádi. Nejdřív dejte vařit přílohu a než bude hotová, připravíte zbytek. Stačí na trošce oleje orestovat maso nebo rybu, přidat zeleninu, oblíbené koření nebo bylinky, přidat přílohu a je to.

Pohodlné je pečení nebo vaření v jednom hrnci. Příprava takového jídla trvá kolem patnácti minut, pak to jen vložíte do trouby, nebo do hrnce, nastavíte si minutku a podle typu masa hodinu dvě pomalu pečete nebo dusíte do změknutí.

Pokud jde o luštěniny, rychle se uvaří červená a černá čočka, která se nemusí namáčet, nebo můžete použít luštěniny z konzervy, které stačí propláchnout a v připravovaném pokrmu pouze ohřát.

Pomocníci

Kvalitní nože, tyčové mixéry, kráječe, šlehače, mixéry, parní hrnec, remoska nebo hrnec pro pomalé vaření, to vše vám urychlí práci bez námahy. Se šlehačem vyrobíte spoustu pomazánek nebo tvarohových dezertů, které osloví nejenom děti.

Pár tipů:

  • Těstoviny zalité kvalitním olivovým olejem, s mozzarellou a rajčaty nadchnou snad každé dítě. Samozřejmě bez kečupu.
  • Vyzkoušejte méně tradiční nudle – ty z rýžové mouky. Výborně si rozumí s brokolicí, tuňákem, česnekem, chilli, sezamovým olejem a kvalitní sójovou omáčkou.
  • Upečte, orestujte nebo uvařte v páře lososa, rozdrobte na kousky do hotové basmati rýže, přidejte parmezán, špenát, promíchejte a další rychlé a výživné jídlo je na světe.
  • A jestli marně přemýšlíte, co každý den vařit, zkuste to obráceně. Kupujte sezónní potraviny a najděte si k nim příslušné recepty.