Polenta je základem středozemní a balkánské kuchyně. Je bohatým zdrojem sacharidů, bílkovin a vitamínů skupiny B podporující správnou funkci metabolismu, nervové a mozkové činnosti. Z minerálů obsahuje převážně vápník, draslík, železo a fosfor. Tato kukuřičná kaše dobře zasytí a díky obsahu komplexních sacharidů pomáhá udržet pocit sytosti a získané energie.

Jak polentu připravit?

Polenta je k dostání v prodejnách se zdravou výživou i v běžným supermarketech buď jako kukuřičná mouka (krupice) nebo instantní polenta. Instantní polenta je rychle hotová za pár minut, zatímco polenta z kukuřičné mouky se vaří cca 30-45 min za důkladného míchání. K přípravě polenty potřebujeme pouze kukuřičnou krupici, vodu a sůl. Polentu vsypeme do osolené vroucí vody (na 1 díl polenty připadá cca 2,5 dílu vody) a důkladně mícháme asi 30-45 min, až se voda vypaří a kaše začne oddělovat od stěny hrnce. Kukuřičnou kaši můžeme takto podávat jako přílohu nebo ji nechat vychladnout na plechu. Vychladlá polenta zatuhne a pak jí můžeme opékat, grilovat či zapékat. Skvěle se do polenty hodí česnek, koření, rajčata nebo olivy. Polentu můžete také připravit na sladko například s tvarohem a ovocem. Polenta má při vaření tendenci prskat, hrudkovatět a připalovat se, míchejte intenzivně po celou dobu varu. Proto používám raději polentu instantní, která je hotová za pár minut.

Připravila jsem pro vás recept na grilovanou polentu s netradičně upraveným masem. Inspirací mi byla jihoamerická kuchyně. Toto lahodné jídlo jsem ochutnala při návštěvě Venezuely, kde je trhané maso tradičním pokrmem. Můžete použít maso drůbeží i hovězí a přidat zeleninu a koření podle své chuti.

RECEPT: POLENTA S TRHANÝM MASEM

SUROVINY na 2-3 porce:

kukuřičná krupice (polenta) 200g

kuřecí/krůtí prsa 300 g

olivový olej 2 lžičky

česnek 2 stroužky

cibule 2 větší kusy

sůl, pepř, chili, mletá paprika, koriandr

bobkový list, nové koření, celý pepř

pasírovaná rajčata nebo rajčatový protlak 6 lžic

zelenina dle chuti cca – rajčata, papriky, mrkev, cuketa, chili paprička, řapíkatý celer, apod.

POSTUP:

Nejprve si uvaříme kuřecí prsa v celku ve vodě společně s 1 ks rozkrojené cibule, česnekem (1 stroužek), novým kořením, bobkovým listem a celým pepřem. Vaříme cca 30-45 min na mírném ohni. Vychladlé vařené maso vyjmeme z vývaru a pomocí vidličky (nebo rukama) natrháme na vlákna. Mezitím si uvaříme instantní polentu nebo použijeme kukuřičnou mouku (krupici). Uvedeme vodu k varu, osolíme a postupně, pomalu přisypáváme polentu a současně ji ve vroucí vodě rozmícháváme. Snížíme oheň na minimum a vaříme za důkladného míchání podle typu mouky až do kaše. Uvařenou polentu nalijeme na plech a necháme vychladnout a ztuhnout. Mezitím si pokrájíme veškerou zeleninu na kousky a cibuli s česnekem nadrobno. Na lžičce oleje na pánvi orestujeme cibuli s česnekem, pak přidáme zeleninu, natrhané maso, pasírovaná rajčata, koření a vše chvíli restujeme a nakonec podlijeme trochou vody a chvíli vaříme na mírném plamenu. Vychladlou polentu pokrájíme na větší kousky, potřeme zbylým olivovým olejem a grilujeme z obou stran do křupavé kůrky. Podáváme se salátkem z čerstvé zeleniny.  

Energetická hodnota 1 porce: 1 870 kJ

59 g sacharidů

29 g bílkovin

8 g tuků

10 g vlákniny

 

Autor článku: Mgr. Zuzana Douchová – nutriční terapeut a psycholog
www.zuzanadouchova.cz
Fotografie: Tomáš Martínez
Zdroje: http://nutritiondata.self.com