Když sedět - tak zdravě

  • Posaďte se na židli tak, abyste seděli na sedacích kostech, nikoliv na kostrči.
  • Napřimte páteř, hrudní kost vytáhněte směrem vzhůru, bradu zasuňte lehce ke krku tak, aby hlava byla v prodloužení páteře.
  • Ramena rozložte do šířky a lopatky zasuňte lehce dolů.
  • Dolní končetiny mějte mírně od sebe tak, aby se plosky nohou dotýkaly země.
  • Pokud nedosáhnete na zem, použijte podložku.
  • V této poloze je břišní a hýžďové svalstvo relaxované a bederní páteř zůstává přirozeně prohnutá vpřed.
  • K udržení přirozeného zakřivení páteře využijte bederní opěrku.

Dlouhé sezení zkracuje život

Podle nedávných průzkumů má až 70 % obyvatel sedavé zaměstnání a doba strávená sezením se neustále zvyšuje. Někteří lidé denně prosedí i 12 hodin. Výsledkem jsou pak bolavá záda, která se už stala civilizační chorobou.

  • Světová zdravotnická organizace dokonce považuje nečinnost za čtvrtého největšího zabijáka dospělých a podle některých studií si dokonce sezením delším než 3 hodiny denně zkracujeme život až o dva roky.
  • Podle dostupných statistik trápí bolesti zad každého druhého člověka a jsou také druhou nejčastější příčinou pracovní neschopnosti.

Zdravotní důsledky sedavého způsobu života

  • nadváha a obezita
  • celkové zpomalení metabolismu
  • cukrovka
  • ischemická choroba srdeční
  • hemoroidy
  • cévní onemocnění dolních končetin
  • poruchy mízního systému
  • poruchy funkce vnitřních orgánů
  • bolesti pohybového aparátu

Novodobý nepřítel zdraví

Bolest zadSetrvání ve statické poloze zatěžuje naše tělo mnohem víc než práce v pohybu. Práce v sedě nám sice umožňuje vykonávat přesnější a jemnější pohyby rukou, ale postupně vede k jednostrannému statickému zatížení páteře a kloubů.

V sedě se také snižuje naše dechová kapacita, a tím pádem se do těla dostává méně kyslíku, než naše tělo pro správné fungování potřebuje. I svaly bez pohybu pomaleji pumpují okysličenou krev do celého těla a také do mozku, takže statická poloha má negativní důsledky i na naše mentální schopnosti.

  • Nedostatek pohybu způsobuje změny, které se projevují primárně úbytkem svalové hmoty, zkracováním svalů nebo dokonce přeměnou svalové tkáně ve vazivo.

To vše může vést ke svalovým dysbalancím a bolestem zad. Absence pohybu způsobuje také změny v kostní tkáni, osteoporózu nebo osteopenii, tedy jejich řídnutí, a tím pádem větší náchylnost ke zlomeninám.

Snížená fyzická aktivita spolu s dlouhodobým trávením času ve statických pozicích v práci, autě nebo před monitorem vede ke špatnému držení těla a  důsledkům tohoto stavu.

Buďte aktivní i během pracovního dne

Aktivní v kancelářiZařaďte pohyb do svého denního rozvrhu. Dejte mu pravidelný čas. Ráno, než zasednete k počítači a odpoledne po skončení celodenní práce.

Naučte se  pravidelně od stolu vstát a protáhnout se a vyzkoušejte i jiné, aktivnější varianty sedu – sezení na klekačce, na míči či balanční židli.

Pokud to vaše pracoviště umožňuje, střídejte práci v sedě a ve stoje, k tomu je ideální výškově nastavitelný stůl.