Při stravování BLW jde o seznámení dětí s jídlem v pevné formě již od počátku příkrmů. Dítě samo dá najevo, kdy chce začít jíst, samo si reguluje množství jídla, mléka, vody a vše je doslova v jeho rukou. Ke stravování totiž nepoužívá příbor.
Filozofie tohoto způsobu stravování je mnohem hlubší. Za důležité se považuje zejména společné stolování a učení se. Na rozdíl od konzumace mixované stravy se dítě učí jídlo nejprve rozkousat a následně polknout.
BLW je směr a jako u jiných směrů je žádoucí dodržovat veškerá pravidla, a to především vyhýbání se krmení lžičkou. Jakmile dokrmujete, byť jen jednou za den dítě lžičkou, již nemůžete prohlásit, že aplikujete BLW přístup.
Proč vyzkoušet BLW
- Děti objeví různé chutě, textury, konzistence, barvy, pachy.
- Podílí se na budování sebevědomí dětí, podporuje jejich nezávislost a důvěru.
- Pomáhá trénovat koordinaci oko-ruka-ústa, zlepšuje motoriku a také žvýkání. Dochází k posílení polykacích a jazykových svalů. Právě pohyby jazyka a žvýkacích svalů přispívají k vývoji artikulace.
- Snižuje vybíravost dětí a předchází konfliktům při stolování.
- Zlepšuje vztah k jídlu.
Co při BLW hrozí
Veškeré informace vychází z našich znalostí, chybí nové randomizované studie, které by tvrzení vyvrátily nebo potvrdily. Gardner (2021) popisuje studii výzkumníků z univerzity v Otagu na Novém Zélandu, kteří sledovali 206 dvojic matek a dětí. Byly rozděleny do dvou skupin a jedna měla používat modifikovanou metodu BLW, druhá dodržovala konvenční stravování. Matky využívající BLW byly navíc edukovány o rizicích spojených s nedostatkem železa a důsledně vedeny k tomu, aby nezapomínaly dětem dodávat potraviny s vyšším obsahem železa. Ze studie vyplynulo, že mezi skupinami dětí nebyl poznat rozdíl v deficitu železa. To však neznamená, že by se tak nemohlo stát, protože ženy byly důkladně edukovány o dané problematice a nejednalo se o standardní přístup BLW. Frühauf (2021) upozorňuje, že Evropská společnost pro dětskou gastroenterologii, hepatologii a výživu metodu BLW nedoporučuje právě z důvodu nedostatku validních studií. Hrozí:
- deficit železa (obsaženo nejvíce v mase, játrech, s nižší vstřebatelností pak v rostlinných zdrojích čočce a dalších luštěninách, celozrnných těstovinách, vločkách, ořeších, quinoe aj.)
- deficit zinku (obsažen především v libovém tmavém mase, s nižší vstřebatelností pak v obilninách zejména celozrnných)
- dávení a dušení, avšak Fangupo a kol. (2016) došli k závěru, že při konzumaci mixovaných jídel je výskyt dušení zcela totožný. To potvrzuje také polský výzkum z roku 2022.
Pravidla a bezpečnost při stravování metodou BLW
Při BLW je důležité dodržovat správný způsob nabízení potravin. Dospělý využívající BLW by měl být především edukován o první pomoci při dušení.
- Nikdy by neměl dítě při jídle do židličky poutat a v žádném případě nesmí nechat dítě při jídle bez dozoru.
Jak potraviny nabízet resp. nenabízet
- Příprava potravin musí odpovídat věku, schopnostem a dovednostem dítěte.
Věk v měsících | Dovednosti |
0-6 | sání, polykání |
4-7 | časné „žvýkání“, větší síla sání |
7-12 | laterární pohyb jazyka, kousání, žvýkání |
12-24 | rotační žvýkání, stabilita kousání |
Zdroj: Frühauf (2006), http://solen.cz/pdfs/ped/2006/01/09.pdf
- Nabízená potravina musí být měkká, pomůckou je, že ji lze zmáčknout mezi palcem a ukazováčkem, což simuluje skus dásní bez stoliček, lze ke kontrole využít i stisku rtů dospělého.
- Potravina, kterou nabízíte dítěti vcelku, by měla být dlouhá jako pěst dítěte nebo jako poslední dva články prostředníčku dospělého.
- Při nabízení potraviny vcelku nesmí projít pomyslným kruhem vytvořeným spojením palce a ukazováčku jedné ruky. Pokud projde, je nutné takovou potravinu nakrájet.
- Nikdy nenabízejte dětem malé tvrdé kousky (celé ořechy, bonbony), malé kulaté kousky (hroznové víno, cherry rajčata, borůvky), kousky, které se mohou drobit nebo udělat žmolek (rohlík), syrovou tvrdou zeleninu a ovoce (servírujte pouze v nastrouhané formě), pozor na vláknité potraviny (především citrusy, problémem není samotný citrus, ale bílá vláknitá slupka), pozor si také dejte na krájení koleček (např. u mrkve je to naprosto nevhodné) a na listovou zeleninu (lze ji nabídnout ve formě pesta). Nedávejte dítěti popcorn.
Jak začít s BLW
- Dítě musí sedět rovně, nesmí zaklánět hlavu.
- Dbejte důsledně na hygienu rukou.
- Jídlo vždy nabízejte, předložte jej před dítě, nevkládejte mu ho přímo do ruky či úst.
- Začínejte s potravinami, které lze dobře uchopit, postupně dítě seznamujte s novými tvary a texturami potravin.
- Snažte se jíst ve stejnou dobu jako dítě a mějte na svém talíři co nejvíce potravin, jako nabízíte dítěti.
- Zvolte ideální dobu ke stravování, dítě by nemělo být unavené ani hladové.
- Dítě je vhodné dle potřeby kojit nebo stravu doplnit o kojenecké mléko. Do roka má dítě jídlo zkoumat a ochutnávat.
- Nabízejte dítěti pití, pokud se ale nenapije, nic se neděje, nepotřebuje to.
- Na dítě nespěchejte a nevyrušujte ho při poznávání potravin.
- Nechte dítě, ať se krmí samo a pokud už nechce, nenuťte ho pokračovat.
BLW nebo konvence
Dítě by mělo o množství jídla, rychlosti jezení, o výběru potravin samo rozhodovat vždy i při konvenčním způsobu stravování. Důležité je dbát na rozmanitost potravin, s tím spojený dostatečný příjem veškerých potřebných živin a na to, aby kousky byly do stravy zavedené nejpozději do 10. měsíce věku. Frühauf (2006) doporučuje jídlo do ruky kolem 8. měsíce, tzv. „finger food“, chcete-li. Uvědomte si, že krmit lžičkou a jíst společně u stolu se nevylučuje. Frühauf (2021) apeluje především na dostatečnou informovanost rodičů o problematice BLW včetně upozornění na nedostatek solidních důkazů a doporučuje, aby pozorně sledovali růst svých dětí, pokud jsou krmeny metodou BLW.