Pokud si bílou ředkev přinesete z obchodu domů, prospějete svému organismu hned v několika ohledech.

Přírodní vitamíny

Sníte doporučovaných 600 gramů zeleniny a ovoce denně? Většina Čechů ne. Ředkev je v tomto nevlídném období jedou ze zástupců „zimní“ zeleniny. Na pultech obchodů je čerstvá, její cena oproti jiným druhům není extrémní, chutná stejně jako na podzim, například v porovnání s rajčaty, okurkami a dalšími druhy, které jsou nyní k dostání celoročně. Zároveň je „napumpovaná“ vitamíny, které máme potřebu mnohdy zcela zbytečně kupovat v podobě tabletek v lékárně.

„Bílá ředkev, které se také říká daikon, obsahuje zejména velké množství vitamínu C. Konzumovat ho v přírodní podobě, tedy v zelenině a ovoci, je pro zdravého člověka mnohem příznivější, než v podobě nejrůznějších preparátů z lékárny,“ uvádí nutriční terapeutka Zuzana Douchová

a pokračuje: „Z dalších jde o vitamíny skupiny B či vitamín E. Obsahuje také řadu minerálních látek, jmenujme například železo, draslík, sodík, hořčík a vápník.“

Zelenina plná vlákniny

Jako většina druhů zeleniny obsahuje velký podíl vlákniny, uvádí se, že jde o dva gramy na sto gramů. Znamená to jasnou volbu pro ty, kteří se snaží snížit hmotnost. Výrazně totiž zasytí a je zároveň nízkokalorická. Opět na sto gramů obsahuje pouhých 108 kJ.

Pomáhá se zažíváním

Bílá ředkevVláknina má výrazný vliv na střevní peristaltiku, usnadňuje trávení, mírní zácpu a blahodárně tak působí při hemoroidech. Dostatečný obsah vlákniny ve stravě také spolupomáhá při regulaci krevních tuků a cukru, na její dostatečný příjem by proto měli myslet lidé, kteří jsou na štíru s cholesterolem a mají vyšší hladinu cukru v krvi.

Pozitivní vliv mají látky obsažené v bílé ředkvi i přímo na trávení, stimulují tvorbu žluči. Je také popisovaný jejich vliv na samotný žlučník, rozpouštění žlučových kamenů. Celkově zlepšují jaterní funkce.

„Vhodná je konzumace bílé ředkve s masitými a tučnými jídly. Napomáhá s jejich trávením. Může být podávána v syrovém stavu jako salát, stačí ji pokapat citrónovou šťávou. Nebo ji můžete upravovat i tepelně. Připravit z ní „falešné“ zelí nebo přidat na kousky nakrájenou k masu při pečení,“ radí nutriční terapeutka Zuzana Douchová.

Povzbuzuje obranyschopnost

Sirné sloučeniny, které stojí za její štiplavou chutí, působí proti virům, bakteriím a plísním. Jde o podobné látky, které najdeme i v jiných brukvovitých jako je zelí, brokolice, kapusta, kedlubny, ale i v česneku. Právě v zimním období jejich sílu oceníme nejvíce.

„Bílá ředkev lze také použít na kvašení, její účinky ještě znásobí bakterie mléčného kvašení,“ přidává tip Zuzana Douchová.

V lednici vydrží

Jestli se vám ředkev zdá v obchodě velká, strach nemějte. Kupujte vždy pevný kořen. V lednici nebo chladném sklepě vydrží bez problémů týden až deset dní. Narozdíl od jiných druhů zeleniny při dobrém skladování rychle nevadne. Lze ji tak postupně podle potřeby odkrajovat.