Co to jsou doplňky stravy?

V první řadě je třeba zdůraznit, že se jedná o potraviny, nikoli léčiva. Výživové doplňky také nepodléhají tak přísné kontrole jako léčiva, takže je zde i vyšší riziko kontaminace, např. plísněmi.

  • Přesná definice doplňků stravy říká, že se jedná o „koncentrované zdroje vitaminů, minerálních látek nebo dalších látek s nutričním nebo fyziologickým účinkem, obsažené v potravině samostatně nebo v kombinaci, určené k přímé spotřebě v malých odměřených množstvích“. Rozhodně tedy nejsou náhradou pestré stravy!

Doplňky stravy tvoří samostatnou kategorii potravin, která je upravena vyhláškou č. 225/2008 Sb. Ve vyhlášce jsou přesně stanoveny podmínky značení na obalech výrobků, například nesmí být použita označení jako „Zázračný lék na obezitu“, „Rozpustí tuk bez námahy“, atp.

Kdy mohou uškodit?

Potravinové doplňkyVzhledem k tomu, že jsou výživové doplňky volně prodejné, mnohdy se zapomíná na možné spolupůsobení s užívanými léky. Příkladem jsou výrobky s výtažky ze zeleného čaje, který může nepříznivě působit s chemoterapeutickými léky a lékem zabraňujícím nežádoucímu srážení krve – warfarinem. Jinou ukázkou je doplněk stravy užívaný na hubnutí, glukomannan a guarová guma, které mohou snížit vstřebávání, a tím i účinnost mnoha léků.

Kdy sáhnout k doplňkům stravy?

Doplňky stravy mají význam v okamžiku, kdy nastala situace zvýšené potřeby nebo došlo k nedostatku. Příkladem je užívání vápníku, vitaminu D a hořčíku u žen v období menopauzy, methioninu nebo kyseliny pantothenové v situacích, kdy padají ve zvýšené míře vlasy, multivitaminových přípravků v rámci rekonvalescence nebo vlákniny při snaze hubnout.

Vždy je ale třeba pečlivě zvážit možné nepříznivé účinky a samozřejmě také vztah mezi cenou a efektem.

Doplňky stravy a hubnutí

Vzhledem k vysokému počtu obézních je nasnadě, že kouzelná tabletka neexistuje, nicméně téměř všichni věří, že některé doplňky mohou redukci hmotnosti napomáhat. Pravda je taková, že z na trhu dostupných preparátů má určitý prokázaný účinek jen hrstka. Jedná se o:

  • Přípravky na bázi rozpustné vlákniny
  • Kofein, zelený čaj, guarana
  • L-karnitin

U dalších doplňků nebyl účinek dostatečně potvrzen, ale není ani vyloučen. Spíš jde o to, že obsah potencionálně účinné látky je tak malý, že aby bylo dosaženo nějakého účinku, muselo by se jednat o tabletu vážící kilogram.

Vláknina

Pro účely hubnutí se používá zejména rozpustná vláknina, která je schopna vstřebat vodu, nabobtnat, a tím zvětšit svůj objem v žaludku (30-50násobně). Výsledkem je dosažení dřívějšího pocitu sytosti. Vedle efektu na hubnutí je u rozpustné vlákniny popisován i příznivý vliv na cukrovku a snižování hladiny cholesterolu.

Mezi nejčastěji používané zdroje vlákniny patří:

  • psyllium pocházející z jitrocele vejčitého
  • glukomannan, získávaný z hlíz rostliny Amorphophallus konjac
  • guarová guma ze semen rostliny Cyamopsis tetragonolobus

Výraznější efekt je pozorován u psyllia a glukomannanu, než u guarové gumy.

Zelený čaj

Zelený čajAktivními látkami spojovanými se ztrátou hmotnosti jsou kofein a katechiny patřící do skupiny antioxidačně působících polyfenolů. Efekt zeleného čaje spočívá ve zvýšení výdeje energie a oxidace tuků a sníženém vstřebávání a ukládání tuku. Může rovněž snížit trávení a vstřebávání sacharidů.

Guarana

Guarana je rostlina původem z Jižní Ameriky. Její účinek spočívá ve vysokém obsahu kofeinu.

Kofein

Kofein se běžně vyskytuje v potravinách, nápojích a doplňcích stravy. Jeho účinek na organismus je poměrně obsáhlý:

  • Stimuluje centrální nervový systém, srdce a kosterní svaly.
  • Zvyšuje aktivitu žaludku a tlustého střeva.
  • V závislosti na dávce zvyšuje termogenezi (výdej energie teplem).

K úbytku hmotnosti kofein přispívá především cestou zvýšené oxidace tuků prostřednictvím aktivace centrálního nervového systému. Pozor však na negativní účinky z vysokého příjmu kofeinu. Podle FDA a Evropského úřadu pro bezpečnost potravin (EFSA) je uváděno, že bezpečná dávka činí až 400 mg kofeinu denně.

  • Kofein může způsobit poruchy spánku a pocity nervozity a třes, kardiovaskulární účinky.
  • Kofein může být toxický v dávkách 15 mg/kg, která se projevuje nevolností, zvracením, tachykardií, křečemi a edémem mozku.
  • Dávky nad 150 mg/kg mohou být smrtelné.
  • Důležité je také vědět, že kombinace kofeinu s jinými stimulanty může výskyt nežádoucích účinků zvýšit.