Prospěšný cholesterol

Cholesterol je látka tukové povahy, kterou organismus nezbytně potřebuje pro řadu významných tělesných funkcí. Je důležitý pro tvorbu buněčných membrán, hormonů a vitaminu D. Účastní se tvorby žlučových kyselin, které jsou nezbytné pro trávení tuků.

Proč si všímat hladiny cholesterolu v krvi?

Aby se mohl cholesterol pohybovat ve vodném prostředí organismu, musí být navázán na bílkoviny, se kterými vytváří komplexy – lipoproteiny.

  • LDL-cholesterol dopravuje cholesterol jednotlivým buňkám v organismu. Vysoká hladina není žádoucí, může docházet k usazování ve stěnách cév (ateroskleróza), cévy se postupně zužují, až může dojít k jejich ucpání. Z tohoto důvodu bývá LDL-cholesterol nazýván „zlý“ cholesterol.
  • HDL je naopak tzv. „hodný“ cholesterol, odvádí cholesterol do jater, kde dochází k jeho zpětnému zpracování.

Některé teorie se snaží zpochybňovat negativní dopady vysoké hladiny LDL-cholesterolu. Zvýšená hladina LDL-cholesterolu působí relativně pomalu, záleží na tom, o kolik je zvýšená oproti normálu a jak dlouho. Osoby s genetickou vadou získanou po obou rodičích mají velmi vysokou hladinu LDL-cholesterolu už od dětství. Pokud se na ni nepřišlo v rámci dětských preventivních prohlídek, docházelo i k úmrtím v mladém věku. Naopak moderní postupy medicíny dokážou hladinu cholesterolu snížit, což vede k významnému prodloužení věku u takto postižených osob. To je považováno za jasný důkaz toho, že bychom vyšší hladinu cholesterolu v krvi neměli podceňovat. Výrazné snížení hladiny cholesterolu může dokonce způsobit i měřitelný úbytek aterosklerotického plátu, dříve byla ateroskleróza považována za nevratný proces.

Cholesterol v potravinách nevadí?

Cholesterol v potravináchBěžná populace konzumuje přibližně jednu třetinu cholesterolu ve stravě. Lidské tělo pokrývá potřebu cholesterolu syntézou v organismu zhruba ze dvou třetin. Organismus je však schopen zajistit plné pokrytí potřeb cholesterolu, což je příklad stravy veganů. Existují teorie, že na příjmu cholesterolu stravou nezáleží, že si s tím organismus poradí sám nižší syntézou cholesterolu. To ale není pravda. Vyšší příjem cholesterolu prokazatelně zvyšuje hladinu celkového a LDL-cholesterolu v krvi. U některých jedinců se hladina cholesterolu zvyšuje více, u jiných méně. Vegani mívají hladinu cholesterolu v krvi obecně nižší než vegetariáni, ještě vyšší je jeho průměrná hladina u běžné populace.

Jak souvisí konzumace tuků s hladinou cholesterolu?

Skladba mastných kyselin má na hladinu cholesterolu větší vliv než konzumace cholesterolu samotného. Mechanismus působení je nepřímý. Nasycené mastné kyseliny snižují počet receptorů, které vychytávají LDL-cholesterol z krve, důsledkem je jeho vyšší hladina v krvi. Nenasycené mastné kyseliny působí opačně. I zde hraje roli celkové konzumované množství tuku a jeho skladba. Nejhůře působí transmastné kyseliny, které zvyšují hladinu LDL-cholesterolu a zároveň snižují HDL-cholesterol.

Za všechno prý mohou cukry

Objevují se nové teorie, že vyšší příjem nasycených mastných kyselin nevadí. Za veškeré negativní dopady na zdraví prý může nadměrná konzumace cukrů. Pravda je jen částečná. Vysoká konzumace cukrů zvyšuje hladinu triglyceridů (triacylglycerolů) v krvi, což je stejně nežádoucí jako vyšší hladina cholesterolu. Je to jako z bláta do louže.

Jezte více vlákniny

VlákninaStrava bohatá na vlákninu rovněž pozitivně ovlivňuje metabolismus cholesterolu a hladinu krevních lipidů. Vláknina dokáže vázat žlučové kyseliny, které by se jinak z velké části zpětně vstřebaly do krve, byly vychytány játry a byly znovu použity pro trávení potravy. Pokud je nedostatek žlučových kyselin, musí je játra znovu vyrobit. Důsledkem je snížení hladiny cholesterolu v krvi. Ten se použije na pokrytí tvorby nových žlučových kyselin.

Rostlinné steroly

Hladinu krevních lipidů mohou ovlivnit i další složky stravy. Mezi nejvýznamnější patří rostlinné steroly, které dokážou snížit hladinu celkového cholesterolu o 7-12,5 % při konzumaci požadovaného denního množství 1,5-3 g během 2 až 3 týdnů. Mechanismus působení spočívá ve snížení zpětného vstřebávání cholesterolu ve střevě.

Zvyšte si HDL-cholesterol dobrou životosprávou

Hladinu „hodného“ HDL-cholesterolu dokáže zvýšit aktivní pohyb. Z hlediska příznivého účinku na hladiny lipidů je vhodné, aby cvičení trvalo 30-45 minut 4-5× týdně na střední intenzitě zátěže. Kouření snižuje hladinu „hodného“ HDL-cholesterolu. Kdo přestal kouřit, hladina HDL-cholesterolu se zvýšila. Hladinu HDL-cholesterolu zvyšuje i umírněná konzumace alkoholu, za kterou se považuje 30 g čistého etanolu denně pro muže a 20 g pro ženy. Orientačně je to půllitr piva, sklenka vína, sklenička destilátu, muži mohou konzumovat o něco více, ženy naopak méně.

Nasycené mastné kyseliny zvyšují HDL-cholesterol, což bývá někdy zneužíváno na jejich obhajobu. Negativní vliv na hladinu LDL-cholesterolu však převažuje.

5/3/2/1

Hladinu cholesterolu v krvi se určitě vyplatí sledovat. Celkový cholesterol by neměl být vyšší než 5 mmol/l, LDL-cholesterol 3 mmol/l (u osob s vysokým rizikem 1,8 mmol/l). Triglyceridy by měly být pod 1,7 mmol/l, HDL-cholesterol vyšší u mužů než 1 mmol/l a u žen 1,2 mmol/l. Pro snazší zapamatování můžeme pracovat s celými čísly (5/3/2/1, celkový cholesterol, LDL-cholesterol, triglyceridy, HDL-cholesterol). Negativní dopady hladin krevních lipidů mimo doporučené hodnoty jsou dlouhodobé a u řady osob se projeví až v pozdějším věku.