Zakousnete se do nich, je to jako nic a zdání vyloženě zdravé výživy je na světě. Snadno v nás tedy i bez nápisu „fit“ probudí pocit, že chceme-li si upravit stravování, bez těchto křehkých chlebíčků se neobejdeme a navíc, že jich můžeme beztrestně sníst kvanta. Jsou skutečně tak báječné?

Nekape z nich tuk

Své plusy rozhodně toto pečivo má. Především neobsahuje tuk, nebo jen mizivé množství. Tyto chlebíčky jsou lehké, skladné, neplesniví, a tak jsou ideální na túru či celodenní výlet, můžeme je mít v práci v šuplíku nebo v kabelce pro případ, že nás přepadne hlad. Přesto je ale rozhodně nemůžeme označit jako univerzální potravinový zázrak.

Sacharidová bomba

Pufovaný chlebíkHlavním úskalím je skutečnost, že se jedná o sacharidovou potravinu.

„Bez přídavku bílkoviny nebo vlákniny příliš nezasytí, a když se zohlední i teorie glykemického indexu, tak vycházejí pufované potraviny špatně. Čím více je potravina nadýchaná, technologicky upravená, tím je přístupnější trávicím enzymům a člověk má po nich brzy znovu hlad,“ vysvětluje dietoložka Karolína Hlavatá.

Doporučuje proto kupovat pufované chlebíčky celozrnné.

„Pak je výsledný glykemický index nižší a schopnost nasytit je lepší,“ dodává.

Pozor na polevy

Další pastí, do které u pufovaných dobrot padáme je, že když nás popadne chuť na sladké, dáme si jako kompromis například rýžové či kukuřičné chlebíčky s polevou. V tomto případě ale padá jejich jediná výhoda a to, že nejsou tučné.

„Je tu velké nebezpečí, že poleva je nekvalitní, obsahuje částečně ztužené tuky, tedy i transmastné kyseliny a tím pádem si nekoupím nic zdravého,“ varuje dietoložka.

Nejrizikovější jsou podle ní polevy jogurtové. S jogurtem mají obvykle společnou jen příchuť a vše ostatní bývá částečně ztužený tuk.

„Když už neodoláme, pak je rozhodně lepší poleva z hořké čokolády, ve které je skutečně kakaová hmota,“ radí Karolína Hlavatá.

Jediný způsob, jak můžeme vyhodnotit kvalitu polévaného chlebíčku, je vždy pečlivě studovat informace na obalu. Zjistit, z čeho se výrobek skládá, jaké je v něm zastoupení mastných kyselin, zda není plný palmového nebo kokosové tuku či cukru.

Kontrola soli

Zcela bez výhrad vůči zdravému stravování nejsou vždy ani slané pufované mlsky. Oproti chipsům jsou ve výhodě jako netučné, ale měli bychom vždy sledovat, zde neobsahují příliš soli.

Přidat bílkovinu a vlákninu

Pufovaný chlebíkJak a kdy tedy pufované chlebíčky správně zařadit do zdravého jídelníčku?

Ideální jsou celozrnné, a pokud k nim přidám například cottage, rajče, pomazánku z fazolí, pak je to výborné,“ říká Karolína Hlavatá.

Přesto ale spíše než pufované výrobky doporučuje kneckebroty.

„Jednak mívají mnohem více vlákniny a také obsahují i bílkoviny,“ dodává.

Nesníst balík

Zradou u pufovaných produktů, a to především hlídáme-li si váhu, je také jejich lehkost. Máme pocit, že jich můžeme schroupat celý balík a nic se nestane.

„Většinou na porci při hubnutí vychází doporučené množství čtyřicet až padesát gramů, což jsou zpravidla čtyři až pět plátků,“ upozorňuje dietoložka.

Bezlepková dieta

Pufovaným chlebíčkům z rýže a kukuřice je třeba přiznat jedno velké plus. Jsou výbornou náhradou běžného pečiva pro strávníky, kteří musí dodržovat bezlepkovou dietu.