Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Usnadní vaši volbu při nákupu potravin
Detail článku
Prevence onemocnění

Svátky letos zvládnu bez stresu ...

9.12.2016, Mgr. Martina Karasová

Často si říkáme, že konečně letos se ničím stresovat nebudeme a svátky si opravdu užijeme. Realita bývá často jiná. Shon a spěch zvládnout všechny přípravy, nakoupit dárky, pořídit stromek, napéct a uvařit vše, na co se rodina těší, stojí hodně energie. Abychom po svátcích neskončili celí rozbolavělí a nemocní, je opravdu potřeba najít si čas na odpočinek a relaxaci.

Anti stres
Zdroj: Antistresové aktivity ze Shutterstock

Stres oslabuje nejen tělo, ale i mysl a snižuje naši odolnost vůči nemocem

Stres je zákeřný nepřítel a následky jeho dlouhodobého působení se projevují velmi pomalu a zpočátku nenápadně. Nakonec však udeří plnou silou. Nadměrný stres se však nemusí projevit jen emočním vyčerpáním a duševní prázdnotou, ale také se může velmi viditelně projevit na těle. Nevolnost, vyrážka, bolesti hlavy či zad. Některé fyzické příznaky stresu jsou snadno zaměnitelné s úplně jinými zdravotními problémy.

Nejzákeřnější je stres mírný, ale dlouhodobě působící

Právě dlouhodobé vystavení stresu může vést k určitým psychosomatickým obtížím, jako je například vysoký krevní tlak, žaludeční vředy a řada dalších problémů. Stres spouští uvolňování stresových hormonů, například kortizolu, který, pokud je produkován neustále, brání správné funkci imunitního, zažívacího, nervového a svalového systému.

Fyzické příznaky, které jsou důsledkem stresu, zase přispívají k emoční úzkosti

Pokud nedojde k přerušení tohoto cyklu, zůstane nám ošklivá smyčka zpětné vazby, která zvyšuje riziko vážných onemocnění jako je například obezita, deprese a srdeční onemocnění.

Jak mohou vzniknout bolesti zad z dlouhodobého působení stresových faktorů?

Nejhlubší vrstvy svalů páteře jsou ovlivněny limbickým systémem, který odpovídá za naše emoce. Jakýkoliv negativní prožitek může tedy zhoršit funkci těchto svalů a následně vést ke vzniku častých blokád páteře. Dalším viníkem může být dýchání, které je úzce spjato s našimi emocemi. Ve vypjatých situacích zapojujeme více pomocné dýchací svaly v oblasti šíje, což může mít za následek přetížení této oblasti. Naší obranou proti stresu jsou gesta, kdy zatneme zuby, předsuneme hlavu a nakrčíme ramena k uším, celkově zvýšíme svalové napětí, a právě to může vést k přetížení některých oblasti a následně třeba až k bolestem hlavy nebo dokonce zubů.

Jak bojovat proti stresu?

Kvalitně jezte
Právě koncem roku na nás všude číhá spousta nástrah v podobě vánočních večírků, cukroví nebo hodování o svátcích. Přejídání v kombinaci s nedostatkem pohybu může natropit mnohem větší škody než vyšší číslo na váze. Stejně jako srdce, svaly, žaludek potřebují k fungování určité živiny a kvalitní stravu, tak i mozek je orgán citlivý na to, co jíme a pijeme. Mezi nepostradatelné protistresové potraviny patří ovoce a zelenina, které obsahují velké množství minerálních látek, vitamínů a také flavonoidů, což jsou rostlinné antioxidanty s pozitivním vlivem jak na lidskou psychiku, tak na naše cévy. Další důležitou skupinou potravin jsou různé oříšky, semínka a klíčky, které obsahují esenciální aminokyseliny tryptofan a tyrosin a také velké množství hořčíku a železa. Pomáhají nám uvolnit psychické napětí, a naopak jejich nedostatek se může projevit podrážděností, únavou nebo depresí.

Hýbejte se
Aktivní pohyb, kromě toho, že si pak člověk vánoční pochoutky lépe vychutná, přispívá i k tvorbě endorfinů. Stačí půl hodiny a začnou se v těle tvořit látky, které přispívají ke zlepšení psychické kondice a jako bonus se dostaví se dobrá nálada.

Provoňte si domov
Aromaterapie využívá lidskou schopnost vnímat vůně. Dokáže Vám nejen zlepšit náladu, ale také povzbudit obranyschopnost a pomoci najít ztracenou energii. Levandule, bergamot, heřmánek, jasmín, meduňka, ylang-ylang, máta peprná, rozmarýn, skořice, citron, santalové dřevo nebo růže - jejich vůně dokáže vykouzlit pohodu a stres nemá šanci.

Spěte
Kvalitní a dostatečně dlouhý spánek je nedílnou součástí zdravého životního stylu a má velký význam pro naši psychickou i fyzickou kondici. Spánek může snižovat hladinu stresu, ale také cholesterolu, který hraje významnou roli v srdečních onemocněních.

Zajděte na masáž
Kdo by ji neměl rád. Masáž uvolní ztuhlé svaly i odbourá stres. Při masáži se vaše tepová frekvence zpomalí a váš krevní tlak sníží. Hladina stresového hormonu kortizolu začne klesat. Jednou z nejoblíbenějších masáží v tomto období je masáž lávovými kameny.

Dýchejte
Hluboký nádech ovlivňuje nejen činnost srdce, okysličení či detoxikaci, správný dech nás dokáže okamžitě uklidnit, dokáže projasnit naše myšlení a zbystřit naše smysly. Už jen tím že se naučíme dobře dýchat a uvolnit se relaxací, umožňujeme svalům, aby se správně zapojily. V napětí a ve stresu se zapojují už beztak přetížené povrchové svaly a ty hluboké ještě více utlumíme.

Vyzkoušejte relaxační techniky
Progresivní relaxace, RAM metoda nebo Schultzův autogenní trénink, to jsou některé techniky, které můžete vyzkoušet i doma. Pomoci vám může i jóga, právě ona využívá propracovaný systém tělesných cvičení a očistných technik, které pomáhají udržet tělo zdravé a v dobré kondici.

 

 

 



 

Spolupracujeme s       

  Sekce nutričních terapeutů ČAS

 

Stop cukrovc e

 

 

 

 

 

 

Školní informační kanál

Jihočeské zemědělské muzeum

SPZO