Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Usnadní vaši volbu při nákupu potravin
Detail článku
Zdravá výživa

5 potravin, které vás rychle a zdravě nabijí energií

18.5.2017, mva

Bez energie naše tělo nedokáže fungovat, dokonce je na energii přímo závislé. Lidské tělo potřebuje energii neustále, a to i když spí. Zdrojem energie jsou živiny obsažené v potravě, které jsou pomocí enzymů rozkládány a vstřebávány v trávicí soustavě.

Potraviny pro energii
Zdroj: Potraviny, které dodají potřebnou energii ze Shutterstock

Cítíte se již dopoledne unavení, po obědě zíváte a večer nejste schopni vstát z gauče? Zamyslete se nad svým jídelníčkem, zda je v něm dostatek potravin, které vám dodají potřebnou energii. Jaké potraviny ji tělu dodají? Vybrali jsme společně s dietoložkou Karolínou Hlavatou pět zdravých potravin, které rychle a účinně pomohou v boji proti únavě.

Banán

Banány obsahují vysoké množství vlákniny, hořčíku a přírodních cukrů. Právě díky přírodním cukrům jsou snadno stravitelnou formou sacharidů. Díky tomu banány dodají vašemu organismu okamžitou energii, ale také eliminují depresi, chrání před rakovinou ledvin, řídnutím kostí a cukrovkou.

Ovesné vločky

Díky vysokému obsahu sacharidů ovesné vločky dokáží dodat tělu pořádnou dávku energie. Vločky mají mimo jiné vysoký obsah železa a jsou zdrojem esenciálním aminokyselin. Vločky také pomáhají při střevních a žaludečních potížích, posilují imunitní systém a působí příznivě na nervový systém. "Vločky a jiné celozrnné obiloviny jsou zdrojem komplexních sacharidů a vlákniny, což jsou faktory, které pomáhají udržovat vyrovnanou hladinu krevního cukru a chrání nás tak před náhlými a výraznými pocity hladu," popisuje dietoložka. 

Čočka

Zásluhou vysokého obsahu železa je právě čočka vhodnou potravinou, která bojuje proti únavě a vyčerpání. Zároveň je čočka nízkokalorickou potravinou s malým obsahem tuku. Čočku je nejlepší konzumovat naklíčenou (jako salát), protože vařením se zničí velká část výživných látek. "Čočka je velmi cennou luštěninou, bohatou na bílkoviny," dodává dietoložka.

Mandle

Mandle jsou bohaté na všechny přírodní živiny, jako je například hořčík, vápník, fosfor a vitamín B, který pomáhá k přeměně potravy na energii.  Nedostatek hořčíku vede k celkové únavě, proto jsou mandle dobrým zdrojem dodání energie. Doporučená denní dávka mandlí je 30 gramů.

Hořká čokoláda

Díky velkému obsahu sacharidů je hořká čokoláda ideálním zdrojem energie. Důležitou součástí čokolády je kakao, které obsahuje, byť v malém množství kofein, látku známou svými povzbudivými účinky. Nejvhodnější a také nejzdravější variantou je čokoláda s vysokým obsahem kakaa (tj. nad 60%).

Nedostatek energie pociťují především lidé se zvýšenou fyzickou aktivitou, při které dochází k rychlejšímu úbytku energie. Dostatek energie je ale důležitý pro každé lidské tělo, proto sáhnout po potravinách, které tolik potřebnou energii dodají rychle a efektivně, může opravdu každý.




 

Spolupracujeme s       

  Stop cukrovc e Sekce nutričních terapeutů ČAS

 

 

 

 

 

 

 

Školní informační kanál

Jihočeské zemědělské muzeum

SPZO