Výživa v prevenci nádorových onemocnění

  • Vlivu výživy je připisováno 30-35 % všech úmrtí na rakovinu
  • Alkoholu 5 %
  • Nedostatku pohybové aktivity 5 %
  • Kouření 15-30 %. 

Výživa může ovlivnit proces karcinogeneze (vznik a rozvoj zhoubného bujení) ve všech jejích fázích, a to jak v pozitivním, tak negativním slova smyslu. Přímá souvislost mezi určitou skupinou potravin nebo způsobem stravování a nádory neexistuje, vždy je nutné chápat vliv výživy v kontextu celkového životního stylu. Také zatím nejsou zcela přesvědčivé důkazy o tom, že by nějaká dieta nebo způsob stravování jednoznačně dokázaly zabránit vzniku nádorových onemocnění nebo je vyléčit.

  • Za vysoce ochranný faktor je považován dostatečný příjem zeleniny a ovoce, kde je známý pozitivní vliv antioxidantů (př. vitamin A, C, karotenoidy, vitamin E, selen, zinek) a fytochemikálií. Protinádorové účinky jsou připisovány také zelenému čaji a kávě. Zvažován je příznivý vliv vlákniny, vitaminu D a vápníku, výsledky studií však nejsou jednoznačné.

Jaké jsou rizikové faktory ve stravování?

Nejvýznamnějším rizikovým faktorem ve stravě je jednoznačně alkohol, konzumace červeného masa a uzenin, nadměrný příjem soli a celkově strava vedoucí ke vzniku nadváhy a obezity. Vedle jednotlivých rizikových nutričních faktorů se při vzniku nádorů jako karcinogeny uplatňují i produkty plísní (tzv. mykotoxiny, např. ochratoxin, aflatoxiny) a některé přírodní pesticidy produkované rostlinami na ochranu před houbami a hmyzem. Jako silné karcinogeny mohou působit látky vznikající v potravinách v průběhu nešetrné tepelné úpravy.

Doporučení pro snížení rizika nádorového onemocnění

  • Udržujte si přiměřenou tělesnou hmotnost

Z hlediska prevence nádorových onemocnění bychom měli usilovat o udržení normálního rozmezí BMI (BMI 18,5-25 kg/m2) v průběhu celé dospělosti, přičemž celkový váhový přírůstek během dospělosti by neměl být větší než 5 kg.

  • Jezte každý den zeleninu a ovoce

Antikancerogenně působící látky v ovoci a zelenině jsou představovány antioxidanty (vitamin A, vitamin E, selen) a fytochemikáliemi. Suplementace vitaminy a minerálními látkami se však jeví jako neúčinná, v některých případech škodlivá. Nejlepší je tedy jíst co nejvíce různých druhů ovoce a zeleniny.

  • Omezte konzumaci masa

Velké karcinogenní riziko představuje především tzv. sekundárně zpracované maso, tj. uzeniny, uzené a grilované maso. V prevenci je proto vhodné výrazně omezit konzumaci uzenin a nejíst maso vícekrát než jednou denně. Při výběr masa má vždy přednost libové maso a velikost porce červeného masa by neměla překročit 80 g. Maso lze úspěšně nahrazovat rybami a luštěninami. Ryby obsahují dobře stavitelné bílkoviny, mívají obecně méně tuku a jsou výborným zdrojem prospěšných nenasycených mastných kyselin řady n-3.

  • Omezte příjem nasycených tuků

Vysoký příjem tuku bývá spojen s obezitou, která stojí v pozadí vzniku řady typů národů. Vedle celkového příjmu tuků sehrává úlohu především zastoupení jednotlivých mastných kyselin. Nasycené mastné kyseliny mohou zvyšovat riziko nádorů tlustého střeva a konečníku, dělohy. Pro omezení příjmu nasycených tuků a navýšení příjmu nenasycených mastných kyselin, je vhodné často zařazovat ořechy, semena a různé druhy rostlinných olejů (olej lněný, konopný, z vlašských ořechů atp.). Omezujte konzumaci tučného masa, smetanových mléčných výrobků, cukrovinek s obsahem kokosového a palmového tuku.

  • Jezte co nejvíce potravin rostlinného původu

Celozrnné obiloviny obsahují nejen vlákninu a antioxidanty, ale také látky nazývající se lignany, které pomáhají v prevenci nádorových onemocnění. Ve studiích je zvažován pozitivní vliv dostatečného příjmu sóji a nižšího rizika některých typů nádorů, především karcinomu prsu. V Japonsku, kde ve stravě přijímají asi 20-25 mg isoflavonů denně, je u žen podstatně nižší výskyt rakoviny prsu, osteoporózy a kardiovaskulárních onemocnění, v porovnání s ženskou populací Evropy a Ameriky, kde průměrný denní příjem isoflavonů činí 1 mg.

  • Omezte příjem alkoholu, nepijte jej denně

Doporučení pro konzumaci jsou z pohledu nádorových onemocnění přísná, konzumace alkoholu se nedoporučuje vůbec; popř. by příjem neměl překročit 2 dávky alkoholu/den pro muže a 1 dávku/den pro ženy (1 dávka = 300 ml piva, 125 ml vína, 0,25 ml destilátu). Nádorové riziko zvyšuje jakýkoliv alkoholický nápoj.

  • Volte šetrné způsoby tepelné úpravy

Jako je vaření, dušení, opékání na vhodném tuku. Nepoužívejte vyšší teploty (optimum je rozmezí mezi 160-180 °C). Při vystavení potraviny vysokým teplotám dochází k oxidaci tuku, změnám v bílkovinách a k tvorbě mutagenních a karcinogenních látek. Obsah těchto látek velmi závisí na obsahu tuku v připravované potravině. Platí, že čím je potravina tučnější, tím větší je jejich tvorba. V případě sacharidů může negativně působit akrylamid, který vzniká při tepelné úpravě brambor a obilí. Vzniká tzv. Maillardovou rcí (zodpovědná za chuť propečených potravin) a jeho vysoká koncentrace bývá hlavně v perníku, tmavých sušenkách a chipsech.

  • Nejezte potraviny plesnivé, zkažené nebo připálené
  • Omezte solení, sledujte obsah soli v potravinách

Příjem soli by neměl překročit 5 g/den, realita je však jiná – průměrně se denně přijme a 13 g soli! Studie prokázaly vztah mezi vyšším příjem soli a zvýšeným rizikem nádorů žaludku.

  • Pravidelně se hýbejte
  • Nekuřte

Potraviny s protinádorovým účinkem

Zelený čaj a káva

Čaj a káva obsahují antioxidačně působící látky. Dávejte přednost čerstvě uvařenému kvalitnímu zelenému čaji. Denně vypijte 3 šálky.

  Maliny, borůvky, ostružiny

Tyto druhy ovoce obsahují velké množství antioxidačně působících látek. Jezte je nejlépe čerstvé.

 chia Ryba, lněné semínko, chia semínka

Potraviny s obsahem n-3 mastných kyselin potlačují zánět v těle a uplatňují se tak v prevenci nádorového bujení. Zařazujte tučné ryby do stravy minimálně 2x týdně, jezte často i jiné potraviny obsahující prospěšné n-3 mastné kyseliny.

 brokolice Brokolice, květák, růžičková kapusta

Brukvovité druhy zeleniny obsahují látky, které chrání buňky před karcinogeny.

 česnek Česnek a cibule

Obsahují sirné látky, které brání karcinogenním látkám poškozovat buňky a také brzdí růst nádorových buněk.

 voda Voda

Pomáhá rozpouštět případné karcinogenní látky plovoucí v moči a tím snižovat riziko vzniku nádorů močového měchýře.

 kurkuma Kurkuma

mnoho druhů koření obsahuje antioxidanty, ale hvězdou je kurkuma. Kurkuma obsahuje kurkumin, který brání vzniku metastáz a má protizánětlivé účinky.

soya

Sója, fazole, celozrnné obiloviny

Obsahují fytoestrogeny, které podporují buňky v sebezničení.

 

 

Pozitivní a negativní faktory ovlivňující nádorová onemocnění

 

Zvyšuje riziko

Snižuje riziko

Nádory úst a hltanu

Alkohol
Kouření
Špatná zubní hygiena

Beta karoten a lykopen
Zinek
Ovoce a zelenina

Prs

Nástup menstruace < 12 rokem
Bezdětnost nebo 1. porod ve věku > 30 rokem
Pozdní menopauza
Rodinný výskyt rakoviny prsu
Větší výška
Alkohol
Obezita

Pohybová aktivita
Přiměřená hmotnost

Tlusté střevo a konečník

Rodinný výskyt rakoviny tlustého střeva a konečníku
Kouření
Obezita
Alkohol
Maso (červené) a uzeniny
Celkově vysoký příjem tuku (ve starší literatuře, nepotvrzeno)

Acylpyrin a ostatní nesteroidní protizánětlivé léky
Vápník, vitamin D
Postmenopauzální hormonální terapie
Pohybová aktivita
Ovoce a zelenina
O vláknině důkazy nepřesvědčivé

Prostata

Maso (červené)
Příliš vápníku (suplementa)
Obezita

Zelenina (zejména rajčata) a ovoce
Luštěniny
Pohybová aktivita
Vitamin E?
Selen?

Slinivka břišní

Kouření
Diabetes vzniklý v dospělosti
Snížená glukózová tolerance
Obezita
Maso (červené) a uzeniny

Pohybová aktivita
Zelenina a ovoce

Žaludek

Helicobacter pylori
Sůl
Obezita

Zelenina a ovoce

Plíce

Cigaretový kouř (85-90 % případů způsobeno kouřením)
Radon

Zelenina a ovoce (suplementace neúčinná, pozor na vitamin A a beta karoten; působí prooxidačně)

Nádory těla dělohy

Obezita
Červené maso
Nasycené tuky

Zelenina a ovoce
Pohybová aktivita

Nádory děložního čípku

Papilomaviry
Kouření
Obezita

Zelenina a ovoce

Nádory vaječníků

Dlouhodobá expozice estrogenům

Pohybová aktivita

Ledviny

Obezita
Kouření