Borůvky a další bobulovité ovoce (ostružiny, černý rybíz, brusinky aj.)

Obsahují antioxidanty, které patří mezi flavonoidy:

  • Flavonol kvercetin - chrání před působením volných radikálů, působí protizánětlivě, proti srdečně-cévním chorobám, proti bakteriím a virům. Kvercetin se neničí ani tepelnou úpravou či mražením.

Antokyaniny – ty jsou důležité v prevenci cévních onemocnění

  • zlepšují soustředění
  • jsou účinné proti stárnutí
  • doporučuje se 50 - 75 g borůvek/den

Hořká čokoláda

  • působí proti stresu zejména díky přítomnosti hořčíku
  • zmírňuje úzkosti - po konzumaci čokolády s opravdu vysokým obsahem kakaa dojde k přeměně tryptofanu na serotonin
  • zlepšuje paměť
  • obsahuje alkaloid theobromin, který nejenže povzbudí, ale také zlepší činnost krevního oběhu
  • potlačuje chutě na sladké
  • obsahuje antioxidační látky
  • vitaminy a minerály jsou součástí kakaových bobů
  • pozitivní účinky jsou  patrné v přiměřené konzumaci 10 - 25 g alespoň 70 % čokolády/den

Tučné ryby

  • rybyomega-3-mastné kyseliny EPA i DHA mají příznivý vliv na kognitivní funkce v dětském věku a pomáhají je uchovat až do dospělost
  • konzumace omega-3-mastných kyselin vede ke snížení depresí a to i u dětí a adolescentů, jejich konzumace vede k prevenci před vznikem Alzheimerovy choroby
  • jsou zdrojem jódu, který podporuje nejen správnou činnost štítné žlázy
  • naopak nedostatek jódu se projeví poruchami mentálních funkcí a jiných, dále vede až ke vzniku kretenismu
  • antioxidační látkou v rybách je také selen, zpomaluje degradaci CNS právě pomocí štěpení volných radikálů
  • mezi tučné ryby (nad 10 % tuku) se řadí: losos, makrela, sleď, úhoř

Listová zelenina

  • produkci serotoninu v mozku podporuje přítomnost vitaminů skupiny B včetně kyseliny listové ale i obsah hořčíku, který je obsažen ve špenátu, kapustě a další listové zelenině, což vede k celkovému zlepšení nálady

Vývar z kostí

  • předchází úzkostem
  • pomáhá k relaxaci celého těla
  • přispěje k hydrataci organizmu
  • dlouze tažený vývar je také přirozeným zdrojem kolagenu
  • když jsme, jak se říká: „unaveni jak kotě“ nebo se „cítíme pod psa“ takový poctivý vývar přijde vhod a každého jistě vzpruží, ne nadarmo to od pradávna hlásají všechny babičky  

Voda

  • je jádrem všech zdravých diet, zlepšuje celkový zdravotní stav
  • během dne tělo hydratuje, dokonce dodává více energie než ranní hrnek kávy
  • udržuje žádoucí teplotu těla a stálost vnitřního prostředí
  • nedostatek tekutin způsobuje únavu, mohou se objevit poruchy soustředění a vede i k riziku vzniku úrazů

Kurkumový čaj

  • kurkumový čajdíky přítomnosti antioxidantů flavonoidů snižuje stres spojený s depresí
  • kurkuma působí protizánětlivě – „Gate2biotech“ uvádí, že žluté barvivo kurkumin je pouhým prekurzorem účinných látek a na látky aktivní je přeměněn až metabolickým působením organizmu, poté teprve začne působit proti zánětu
  • má hřejivé účinky

Rooibos

  • jedná se o přírodní antidepresivum
  • má zklidňující účinky, jeví se jako vhodný i pro ty, co mají problémy se spánkem
  • díky obsahu hořčíku snižuje symptomy úzkosti
  • způsobuje pomalejší stárnutí mozku
  • neobsahuje kofein – je vhodný pro děti, těhotné i seniory

Mezi dále hojně doporučované patří fermentované potraviny, banány, oves, ořechy a semínka, luštěniny, ovoce a zelenina.

Při dodržování zdravého jídelníčku není radno zapomínat na pohybovou aktivitu. Samozřejmostí je i pobyt venku na čerstvém vzduchu, především na sluníčku. Spánek by měl trvat minimálně 7 hodin, nicméně ulehnout je důležité již před půlnocí.