Detail článku
Média
Zobrazit přehled 19 článků v této oblasti »

Iniciativa podporuje malovýrobce i velké podniky

5.4.2013, mvl

Mezi necelou dvacítkou firem, které spolupracují s iniciativou Vím, co jím a piju, jsou zástupci regionálních malovýrobců i nadnárodních lídrů ve svém oboru. Mezi ty nejsilnější v současnosti patří spol. Unilever a spol. AHOLD, provozující v Česku maloobchodní síť Albert.

"Jednostranně" zaměřená podpora?

„Proč jsou výrobky s označením Vím, co jím převážně od firmy Unilever ČR, spol. s r.o. a AHOLD Czech Republic, a.s.? Přijde mi to takové trochu nedůvěryhodné po tom, co jsem to zjistil z vaší databáze potravin. I když se určitě snažíte o dobrou věc a fandím Vám,“ napsal pan Jan do naší poradny.

Čím větší partner, tím více zapojených potravin

Ona jednostrannost je relativní. Jak pan Jan správně uvedl, nejvíce svých výrobků mají v programu zahrnuty spol. Unilever a Ahold. Jedná o největší společnosti, jež se vůbec zatím k iniciativě připojily. Jednoduše zde funguje pouze obyčejná přímá úměra – čím větší partner, tím větší odvaha i možnost zapojit více výrobků. V současnosti probíhají paralelně jednání například s dalšími řetězci právě o možném vstupu do iniciativy. „Jsme rádi za každého dalšího partnera, a to bez ohledu na jeho velikost či tržní podíl. Faktem však zůstává, že čím větší partner, tím více zapojených výrobků a tím větší finanční prostředky na rozvoj a podporu značení logem Vím, co jím,“  vysvětluje princip zapojení partnerů ředitelka o.p.s. Vím, co jím a piju, ing. Lucie Gonzálezová.

Nestačí jen zaplatit licenci. Nutná je laboratorní analýza!

Jelikož je iniciativa Vím, co jím a piju zcela nezávislá od státního aparátu (a její financování není dotováno ze státních peněz, tedy z peněz daňových poplatníků), její fungování je přímo závislé na poplatcích z pronájmu licence k užívání loga na jednotlivých výrobcích. Aby však výrobek logo získal, nestačí jen zaplatit licenci. Každý výrobek prochází laboratorní analýzou v akreditovaném nezávislém laboratorním zařízení a výsledky analýzy (nutriční hodnoty) pak iniciativa porovnává s veřejně dostupnými kritérii (v angličtině ZDE). Pokud výrobek kritériím nedostojí, logo nezíská. A to bez ohledu na to, zda se jedná o Ahold, Unilever či kterýkoliv jiný subjekt.

Iniciativa spojuje konkurenty

Společnost Unilever je bezesporu světovým lídrem v produkci margarínů. Kdyby iniciativa byla poplatná právě této společnosti, potom by se nikdy nemohlo stát, aby produkty konkurenčních společností získaly logo stejně jako právě produkty spol. Unilever. V databázi výrobků (komplet přehled ke stažení ZDE), tak lze snadno zjistit, že vedle margarínů spol. Unilever získaly logo Vím, co jím i margaríny spol. Smilde Foods nebo prémiový margarín spol. Ahold.

Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.