Můžeme jimi označit takové druhy potravin, které se vyznačují velkou výživovou hodnotou, vysokým obsahem vitamínů, minerálů, enzymů, vlákniny a antioxidantů. Jsou tak pro naše tělo velmi přínosné a skvěle obohacují jídelníček těm, kteří chtějí žít zdravě.

Pokud chcete z určité potraviny, vitamínu nebo doplňku stravy získat maximum, měli byste ho konzumovat pravidelně. Totéž platí i u superpotravin. Můžete je kombinovat a zařadit různé druhy do vašeho jídelníčku tak, aby byl pestrý a vyvážený. Mezi superpotraviny řadíme například:

  • Granátové jablko
  • Chia semínka
  • Acai
  • Kustovnici čínskou
  • Avokádo
  • Quinou
  • Lněné semínko
  • Maca peruánská
  • Jablka
  • Bobulovité ovoce
  • Atd…

A jaký mají vliv na naše zdraví?

super foodsPomáhají zvyšovat odolnost našeho organismu, posilují imunitu, ve zvýšené míře dodávají tělu vitamíny, minerály a další prospěšné látky, bojují proti volným radikálům a mohou být i součástí prevence vzniku civilizačních onemocnění.

Jaké superpotraviny by neměly chybět na českém talíři?

  • Kysané zelí

Zelí je od pradávna vyhledávanou staročeskou zeleninou. V minulosti se nepodávalo jen ke knedlíkům, ale velmi často tvořilo i hlavní samostatný chod. Kvašené zelí je nejvíce rozšířené po celé Evropě, nejvíce se ho konzumuje v Polsku, Rusku, na Ukrajině, v Pobaltí a u nás.

Jako příloha neutralizuje příliš vysoký podíl tuku ve stravě. Proto je tak oblíbený s typickým „vepřo, knedlo, zelo“, ale užitečné mikroorganismy v zelí podporují zdraví prospěšné bakterie ve střevech a ty zase naopak umožňují zažívání, vstřebávání živin a využití vitamínů skupiny B. 100 g zelí obsahuje pouze 17 kalorií, takže je skvělou volbou v dietách.

Kysané zelí je skvělou zásobárnou vitamínů řady B. Ukrývá se v něm B12, B5, B6, B3. Dále je bohaté na vitamín C, minerály jako hořčík, železo, zinek.

Zelí mentálně osvěžuje a vyvolává pocit dobré nálady, zvyšuje odolnost ve stresových situacích, pomáhá při tvorbě červených krvinek, stimuluje růst buněk a vlasů, posiluje srdeční svaly a imunitní systém. Zvyšuje výkonnost svalů a přispívá k obnově vazivových tkání. Zelí je tedy skutečným pokladem nejen pro nás všechny, ale především i pro sportovce.

  • Česnek

česnekČesnek obsahuje značné množství jódu, vitamíny, minerály a účinnou látku alliin, který se v látkové přeměně v těle štěpí a vzniká tím přírodní antibiotikum. Česnek zlepšuje prokrvování, pomáhá při bolestech žil a křečových žilách, snižuje krevní tlak, podporuje hubnutí a ničí střevní bakterie a plísně. Jeden stroužek česneku bychom tedy měli mít pravidelně na svém talíři.

Jeho účinky byly známé již ve Starém Řecku. Hippokrates předepisoval česnek proti zácpě, otokům a nádorům na děloze, římský historik Plinius doporučoval česnek proti 61 nemocem a Pythagoras nazval česnek králem koření.

  • Růžičková kapusta

Zelenina vhodná pro všechny, kterým chybí životní síla a vitalita. Obsahuje tiamin, který společně s manganem posiluje nervy a zásobí mozek glukózou. Obsahuje mnoho draslíku, který působí na vylučování vody z těla. Růžičková kapusta zbavuje tělo kyselosti a odpadových látek, vysoký obsah vitamínu C podporuje imunitu.

Růžičková kapusta by se měla stát součástí jídelníčků osob, které trpí velkým stresem a pracovním přetížením, jelikož podporuje duševní svěžest a soustředění.

  • Černý jeřáb

aroniePlody i šťáva z černého jeřábu (arónie) se doporučují při vysokém krevním tlaku, zánětech žaludku, ale i pro snížení cholesterolu v krvi, pomáhá zpevňovat kapiláry. Plody jeřábu se vyznačují trpkou chutí s tvrdší slupkou, ale ukrývají v sobě vysokou zásobárnu antioxidantů, minerálů a vitamínů. Často bývá i nazýván „ženšenem Evropy“, jelikož prý dokáže oddálit stáří.

 

Zdroje:

Ceskozdrave.cz

Celostnimedicina.eu