Detail článku
Média

Polovina českých dětí se nestravuje pravidelně, chybí jim správné návyky

29.8.2013, beda

Pravidelný pětidenní jídelní režim dodržuje necelá polovina českých dětí. Zhruba 10 % se stravuje pouze 3x denně, dalších 10 % více než pětkrát. Často vynechávají svačiny. To vyplynulo ze srpnového průzkumu iniciativy Vím, co jím a piju, který se zaměřil na stravování a především na roli svačin u mladších školáků.

Každé ráno usedá k jídelnímu stolu necelých 88 % mladších školáků. Zdánlivě si tedy rodiče s režimem svých dětí poradit umí. Do školy však stále chodí zhruba 54 000 dětí nenasnídaných. Zhruba desetina z nich snídá alespoň o víkendu. Ranní jídlo pak naprosto vynechává zhruba 5 000 mladších školáků.

Odpolední svačinu vynechávají častěji než dopolední. Hrozí přibývající kila!

Dopolední svačinu si každodenně dopřejí dvě třetiny školáků, dalších 16 % ji má spojenou pouze se školním režimem. Odpolední svačina je samozřejmostí už jen pro 60 % dětí. Potřebu odpolední svačiny nepociťuje čtvrtina mladších školáků, přestože ji mají k dispozici. „Právě absence odpolední svačiny vede k nadměrnému příjmu energie při večeři, případně může být i příčinou večerního mlsání. Logicky pak vyplývá, že vynechávání odpoledních svačin přispívá ke vzniku nadváhy a obezity,“ komentuje PhDr. Karolína Hlavatá, Ph.D., odborná poradkyně iniciativy Vím, co jím a piju.

 

Mami, já neměl hlad. Mami, já neměl čas…

Že si děti v předškolním věku nevytvořily návyk k odpolední svačině, potvrzují i důvody, proč odpolední svačinu vynechávají. Téměř polovina (45 %) nesvačících mladších školáků tvrdí, že neměla hlad. Dalších téměř 30 % si na svačinu nenašlo čas. Pouze necelým 10 % svačina nechutná, a proto ji vynechají.

Co je nejdůležitější při přípravě svačiny?

Aby dětem chutnalo. Polovina rodičů označila právě tento faktor za nejzásadnější. Složení a výživové hodnotě přikládá důležitost pouze třetina rodičů. Vzhled a cena jsou podle průzkumu až druhotnou záležitostí. „Je logické, že rodiče chtějí, aby dítěti svačina chutnala. Nejdůležitějším hlediskem by však pro ně měla být výživová hodnota potravin. Rodiče by proto měli dětem nabízet širokou škálu pokrmů. Vytvořit chutnou a přitom výživově hodnotnou svačinu není dnes složité. Třeba ovoce s tvarohem či jogurtem nebo ochucené mléko představují takové varianty,“ vysvětluje doktorka Hlavatá. 

Více než polovina českých rodičů tápe, kolik energie by měla svačina jejich dítěti dodat. Z nich dvě třetiny netuší vůbec a jedna třetina by dítěti připravila svačinu dvojnásobně vydatnou.

Výběr vhodných potravin bude snadnější

Potraviny pro děti jsou specifickou kategorií a mohou rodičům pomoct naplnit výživové potřeby dětí. Měly by především obsahovat prospěšné druhy tuků a minimum soli či zbytečných přidaných cukrů. Takové potraviny lze hledat podle loga Vím, co jím. Tím jsou nyní označeny i potraviny určené pro děti. Tyto produkty jsou již dostupné i v obchodních řetězcích. Zakoupit je lze například v prodejnách Albert. Potraviny s logem Vím, co jím nabízí řetězec pod svou privátní značkou Albert Quality. „Problematice správného stravování dětí se věnujeme dlouhodobě.  Proto nás těší, že můžeme našim zákazníkům nabídnout nutričně vyvážené potraviny s certifikací Vím, co jím, navíc v příjemných obalech s dětskými motivy. To ocení zejména rodiče, kteří svačiny dětem připravují,“ říká Ing. Judita Urbánková, ředitelka komunikace Ahold Czech Republic a dodává: „Informace o zdravé výživě přinášíme i dětem základních a mateřských škol, a to prostřednictvím celorepublikového programu Zdravá 5 v rámci  Nadačního fondu Albert. Lektoři Zdravé Pětky vysvětlují dětem hravou formou, jak se správně a zdravě stravovat. Děti se tak přirozenou formou učí zásadám zdravé výživy.“

O průzkumu

Průzkum provedla obecně prospěšná společnost Vím, co jím a piju ve spolupráci se společností SANEP, partnerem průzkumu je společnost Ahold Czech Republic. Na otázky odpovídalo 5 473 respondentů, mezi nimiž byli pouze rodiče dětí ve věku 6-12 let. Průzkum proběhl v srpnu 2013 v internetové populaci.

Společnost Ahold Czech Republic, a. s. působí na českém trhu více než 20 let. Provozuje maloobchodní síť prodejen Albert, která je jednou z největších v České republice. Jejím základem je 227 supermarketů, 56 hypermarketů a 23 benzinových stanic. Deset tisíc zaměstnanců prodejen Albert obslouží týdně 3,5 milionu zákazníků a celkovým počtem třinácti tisíc zaměstnanců se Ahold řadí mezi deset největších zaměstnavatelů v zemi. V  roce 2011 získala společnost Ahold Národní cenu kvality. Charitativní aktivity společnosti zastřešuje Nadační fond Albert, jehož projekt Albert Triatlon Tour získal v  roce 2012 cenu Charitativní projekt roku a Cenu sympatie. Nadační fond Albert také zastřešuje celorepublikový vzdělávací program Zdravá Pětka pro základní a mateřské školy, který je zaměřený na zdravý životní styl, především v oblasti zdravého stravování. Cílem programu je motivovat děti k automatickému přijetí zásad zdravé výživy a jejich přirozené implementaci do životního stylu.

www.albert.cz, www.zdrava5.cz. www.nadacnifondalbert.cz.   

Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.