Co ten burčák vlastně je?

Burčák je částečně zkvašenýmošt z plodů  vinné révy, který obsahuje vyvážený a chuťově harmonický poměr alkoholu, cukru a kyselin. Jde o meziprodukt při výrobě vína, který bývá k dispozici několik dní po začátku kvašení moštu. Obsah alkoholu bývá zhruba 1–7 %.

Bílý nebo červený?

Na trhu se objevuje převážně burčák vyrobený z bílých hroznů. Kvalitní burčák má světle žlutou barvu a je zkalen kvasným kalem, neobsahuje však žádné mechanické nečistoty ani velké shluky kvasinek. Na dně a na stěnách nádoby se může usazovat jemná usazenina. Existuje také červený burčák z modrých hroznů, ten se ale na trhu objevuje méně často.

Burčák je bohatý na vitamíny

“Obsahuje významné množství vitamínů, minerálních látek, stopových prvků, přírodní hroznový a ovocný cukr. Díky kvasinkám v něm objevíme také bílkovinné látky, takže je výživný. Dále v něm najdeme tiamin, jeden z vitamínů skupiny B, který prý podporuje srdeční činnost. A kyselina nikotinová a nikotinamid zabraňují nervovým a kožním poruchám. Kyselina pantotenová chrání tělo proti onemocnění sliznice a zažívacího ústrojí. Pozitivním účinkem je také čistící působení na trávicí ústrojí. Burčák má blahodárný vliv na lidský organismus. Je zdrojem mnoha důležitých látek pozitivně ovlivňujících fyzickou i psychickou pohodu,” jmenuje benefity burčáku nutriční terapeutka Veronika Jirkalová.

Kvalitní burčák obsahuje především hodně přirozených cukrů. “Je to rychle vstřebatelný zdroj energie na rozdíl od umělých sladidel například v limonádách. V burčáku je velké množství vitamínů skupiny B a stopových prvků, jako je zinek a železo, což se pozitivně projevuje na metabolických procesech,” popisuje Jirkalová. V burčáku jsou také přirozené bakterie a kvasinky. Je tedy nejen chutný, ale také zdraví prospěšný.

Konzumujte v přiměřeném množství

Jedná se o alkoholický nápoj, proto bychom měli pečlivě hlídat, kolik jej vypijeme. Pro muže je doporučená denní dávka kolem půllitru burčáku. Vinařská tradice praví, že každý by měl za rok vypít tolik burčáku, kolik má krve v těle, aby si zajistil pevné zdraví. Kvantitativně vyjádřeno je to asi 5 litrů. Vzhledem k obsahu alkoholu je vhodné si pozitivní zdravotní účinky rozložit do pozvolné konzumace o objemu cca 4 dcl denně v průběhu celého burčákového období.

A co nám burčák přinese přesně z hlediska výživy?

Ten průměrně vyzrálý asi 5 % alkoholu, 16 % cukru, aktivní a na bílkoviny bohaté kvasinky. Obsah vitamínů se liší podle jednotlivých odrůd a je ovlivněn technologickým postupem výroby vína. Nejvíce jsou obsaženy vitamíny skupiny B: 

  • thiamin B1: napomáhá srdeční činnosti, přítomen přeměny cukrů v těle, důležitý pro správnou funkci nervové soustavy
  • riboflavin B2: udržuje dobrý stav pokožky, podporuje činnost rohovky a sítnice, reguluje růstové a životní procesy
  • kyselina pantotenová B5: ovlivňuje nervovou koordinaci, účastní se přeměny bílkovin, cukrů a tuků, zvyšuje imunitu
  • pyridoxin B6: významný při tvorbě hemoglobinu, podporuje regeneraci kůže a funkci nervového systému
  • kobalamin B12: má vliv na léčení chudokrevnosti, omezuje únavu, napomáhá léčbě depresí
  • biotin H: má vliv na kvalitu pokožky
  • niacin PP: ovlivňuje činnost žaludku a střev, prokrvuje pokožku

Obsahuje také vitamin C a stopové prvky, jako je zinek a železo. Zároveň je bohatý na antioxidant rasveratrol, který velmi prospívá činnosti srdce a cév. "Pozitivní, čistící působnost výše popsaného komplexu na trávicí ústrojí je nepochybná," uvádí Jirkalová.

Jak burčák skladovat?

Burčák je třeba skladovat v chladnu, ale pít jej je vhodné v pokojové teplotě. Nádoba s burčákem nesmí být vzduchotěsně uzavřená, protože kvasný proces je neustále aktivní a vznikající oxid uhličitý může způsobit slušnou explozi. “Pamatujte, že kvašení dále probíhá i v trávicím traktu. Má to sice pozitivní očistný efekt, ale nadměrné požité množství může způsobit zažívací potíže a poněkud silnější zážitek pro čichové buňky,” varuje Jirkalová.

Na zdraví!