Zdravé tofu na všechny způsoby

Pokud Vás už jen slovo tofu zatím neodradilo, určitě čtěte dál, protože se dozvíte, jak moc je důležité tuto surovinu zařazovat pravidelně do vašeho jídelníčku. Chce to jen vědět, jak jí správně a chutně upravit. Rozhodně pro začátek nezkoušejte ochutnávat tofu syrové, hrozí vám, že si na tuto zdravou alternativu masa uděláte nedobrou vzpomínku, protože tofu prostě samotné nijak nechutná. Tofu je jako houba, aby chutnala, musí nasáknout chutěmi. Proto přírodnímu bílému tofu před úpravou vždy odsajte přebytečnou vodu pomocí papírových ubrousků a pak teprve ochucujte podle své chuti nebo využijte již tofu ochucené (marinované, bylinkové, uzené, apod).

Dejte tofu tu správnou chuť

Přírodní tofu vždy nakládám do kvalitní sójové omáčky, olivového oleje a spoustu koření a česneku. Tofu takto marinované (alespoň 20 min) je úžasné jen tak pečené na kostičky v troubě do křupava nebo restované na pánvi. Často také používám tofu uzené, které se nemusí marinovat a je již hotové k tepelné úpravě. Tofu se používá na všemožné způsoby na sladko i na slano, vyrábí se z něj i sladké dezerty, zmrzliny nebo pomazánky. Tofu vzniká srážením čerstvého sójového mlékaObsahuje kvalitní bílkoviny, málo kalorií a tuku a neobsahuje žádný cholesterol. Je také bohatým zdrojem vápníku, železa, hořčíku, lecitinu a vitamínu B. Tofu působí preventivně proti osteoporóze, vysokému cholesterolu, kardiovaskulárním onemocněním a celkově náš organismus posiluje.

Vyzkoušejte rychlý recept na hráškovou polévku s uzeným tofu jako hlavní jídlo, které obsahuje nutričně vyvážený poměr všech živin s dostatkem energie a vlákniny. 

RECEPT: HRÁŠKOVÁ POLÉVKA S UZENÝM TOFU

hrášková polévka, recept

INGREDIENCE na 1 porci:

hrášek zelený 200 g (můžete použít i jinou zeleninu – např. pórek, brokolici, květák, apod)

cibule 1 střední ks

česnek 1 stroužek

rostlinný olej (řepkový, olivový) 2 lžičky

tofu uzené 100g

brambory 150g

zeleninový vývar 500ml

sůl, pepř, muškátový oříšek

POSTUP:

Na hluboké pánvi nebo v hrnci orestujeme nakrájenou cibuli na 1 lžičce oleje, po chvíli přidáme hrášek a oloupané a pokrájené brambory, zalijeme vývarem a necháme vařit do změknutí brambor (cca 15-20 min). Pak vše důkladně rozmixujeme a dochutíme solí, pepřem a trochou muškátového oříšku. Tofu pokrájíme na drobné kostičky, které opražíme na druhé lžičce oleje do křupava a posypeme jimi polévku.

Energetická hodnota 1 porce: 1 915 kJ

58 g sacharidů

31 g bílkovin

13 g tuků

15 g vlákniny

Autor článku: Mgr. Zuzana Douchová – nutriční terapeut a psycholog
www.zuzanadouchova.cz
Fotografie: Tomáš Martínez
Zdroje: www.czfcdb.cz