Nejčastěji používáme v domácnosti roztíratelné tuky. Podle legislativy existují 3 základní skupiny roztíratelných tuků:

  • tuky mléčné, kde tuk mléčný je jediným druhem tuku ve výrobku;
  • tuky, kde obsah mléčného tuku je do 3 %;
  • tuky směsné, kde obsah mléčného tuku je v rozmezí 10-80 % z celkového obsahu tuku.

Tuky mléčné

Klasickým zástupcem mléčných roztíratelných tuků je máslo, které má nejméně 80 % tuku. Máslo má universální použití, hodí se na mazání, vaření i pečení. Na trhu jsou i másla tříčtvrtětučná (obsah tuku 60-62 %) nebo polotučná (obsah tuku 39-41 %), u jiných obsahů tuku nelze nazývat výrobek máslem, proto se výrobky mimo výše uvedená rozmezí obsahu tuku na trhu nevyskytují.

  • Výjimkou je tradiční pomazánkové s obsahem tuku 31-36 %.

Tuky s obsahem mléčného tuku do 3 %

Tuky s obsahem mléčného tuku do 3 % jsou v dnešní době výhradně vyráběny z rostlinných olejů. Mléčný tuk do 3 % obvykle pochází z mléka, podmáslí nebo syrovátky, které se do roztíratelných tuků používají jako suroviny.

  • S klasickými margariny s obsahem tuku nad 80 % se na trhu setkáme sporadicky, většina výrobků má obsah tuku nižší, od 20 do 80 %.

U rostlinných tuků je větší diferenciace podle účelu použití.

  • Výrobky v kelímku mají měkčí konzistenci, hodí se více na mazání, výrobky s vyšším obsahem tuku lze použít i na vaření. Mají vhodnější složení mastných kyselin, výrazněji převažují nenasycené mastné kyseliny.
  • Výrobky balené ve folii jsou tužší konzistence, používají se hlavně na pečení.

Preferovány by měli být výrobky s vyšším obsahem omega 3 polynenasycených mastných kyselin, které jsou v naší stravě nedostatkové. Rostlinné roztíratelné tuky na našem trhu neobsahují transmastné kyseliny, přestože se na internetu stále šíří poplašné zprávy varující před jejich výskytem v těchto výrobcích. V dnešní době se stalo modním trendem psát různé články a blogy o potravinách. Píše je kdekdo, aniž by měl potřebné znalosti z potravinářských technologií, zbožíznalství nebo oblasti výživy.

Tuky směsné

MásloTřetí skupina směsných tuků je kombinací mléčného tuku a rostlinných olejů a tuků.

Mléčný tuk dodává výrobku máslovou chuť, vhodně zvolený rostlinný olej a tuk dává výrobku požadovanou konzistenci a zlepšuje výživovou hodnotu, snižuje podíl nasycených mastných kyselin. Nevýhodou másla je tuhá konzistence při vyjmutí z chladničky, která brání snadnému rozetření na chléb či pečivo a činí i určité obtíže při mechanickém zpracování těsta.

Směsný tuk je na tom v obou směrech lépe. V minulosti jsme se setkávali hlavně s výrobky balenými ve folii s universálním použitím. V posledních letech se rozrostl segment výrobků balených v kelímku určených především na mazání. Výrobky vyrábí jak mlékárenský, tak tukový průmysl, což ukazuje, že výrobek je atraktivní pro spotřebitele.

  • U této skupiny se občas můžeme setkat s kreativním pojmenováním jako např. nemáslo, máslíčko, másélko apod., které má u spotřebitele evokovat podobu s máslem, i když se o máslo nejedná, čemuž často napomáhá i design obalu ve folii.

Pomazánky všeho druhu

Existuje v podstatě nepřeberné množství různých pomazánek. Legislativní definice pro tyto výrobky neexistuje. Společnou vlastností je schopnost namazat si je na chléb či pečivo. Pomazánky obsahují kromě tuku i bílkovinnou složku, jsou různě ochuceny. Konzumujeme je naslano i nasladko. Mohou být vyrobeny z jedné nebo několika klíčových surovin.

  • Mezi oblíbené patří sladké čokooříškové pomazánky. Klasickým výrobkem je pomazánka z arašídů, známá jako peanut butter, populární hlavně v zahraničí.
  • Na oblibě získává domácí příprava pomazánek z avokáda.
  • Oblíbené jsou i pomazánky z mléčných výrobků jako např. tvarohu či čerstvých sýrů.

Použijeme-li mléčný výrobek s nižším obsahem tuku a doplníme jej o rostlinný olej či tuk s vhodným složením mastných kyselin, získáme produkt s výbornou výživovou hodnotou. Například přídavek jen 5 gramů lněného oleje na jednu porci pomazánky je schopen zajistit požadovaný denní příjem nedostatkových omega 3 mastných kyselin. Výživově hodnotné jsou i pomazánky z ryb.

K pravidelné konzumaci se hodí tuky a pomazánky, které mají převahu nenasycených mastných kyselin. Preferovány by měly být zdroje omega 3 mastných kyselin. Konzumace různých pomazánek by neměla přispívat k nadměrné konzumaci soli a cukru.