Určitě jste si již všimli, že existuje více druhů chřestu. Hlavní kategorie tvoří zelený a bílý chřest. Ale rozdíl není jen v barvě. Zelený chřest je bohatší na vitamíny a říká se, že je i chutnější než bílý chřest.  

V chřestu jsou významně zastoupeny vitamíny A, B1, B2, C, E, niacin a kyselina listová. Z minerálních látek jsou v chřestu nejvíc zastoupeny draslík, fosfor, síra, vápník, hořčík, železo, mangan, měď a selen.

Chřest stimuluje ledviny

Dobrou zprávou je i to, že se jedná o nízkokalorickou potravinu, která je bohatá na minerální látky. Chřest je vhodný při redukční dietě, zbavuje tělo vody a pročišťuje organizmus. Napomáhá tak při onemocněních ledvin, ale je vhodný i na zlepšení problémů s pletí, například na ekzémy a alergie. Díky obsahu vlákniny je vhodný i při problémech se zácpou. Lidé trpící dnou by se ale chřestu měli raději vyhnout.  

Nutriční hodnoty chřestu
  Kilojouly (kJ):   100
  Bílkoviny (g):   2
  Tuky (g):   0
  Sacharidy (g):   4
  SAFA (g):   0
Hodnoty jsou uvedeny pro 100 g

 

Sezóna čerstvého chřestu trvá od poloviny dubna do konce června. Pěstuje se v Evropě, hlavně ve Francii, Belgii a Itálii, ale také na Slovensku i na našem území.

Chřest v kuchyni

Chřest můžete ve vaší kuchyni zpracovávat na řadu způsobů. Vyzkoušet můžete například chřestovou krémovou polévku, zapečený chřest se sýrem, chřest se hodí i do salátů, těstovin nebo jako příloha k masu. Chřest je dobrý také syrový (v této podobě si zachovává všechny výživné látky), ale populární je především jeho tepelné zpracování.

  • Chřest zůstane čerstvý, pokud ho zabalíte do vlhké utěrky a budete skladovat v ledničce maximálně dva dny. Nejlépe ovšem chutná v den, kdy byl vyryt.
  • Syrový chřest lze zmrazit. Při vaření ho nezmrazený rovnou hoďte do vroucí vody.