Proč špalda?

Špalda je nešlechtěná pšenice špaldová, předchůdkyně dnešní šlechtěné pšenice ozimé. Oproti bílé mouce má zachovány všechny důležité živiny – bílkoviny, nenasycené mastné kyseliny, komplexní sacharidy a vlákninu. Je bohatým zdrojem vitamínů skupiny B a hořčíku, fosforu, zinku, železa a draslíku. Špalda se používá pro své účinky k posílení imunitního systému, je také lehce stravitelná, nezahleňuje organismus a díky vysokému obsahu vlákniny podporuje trávení. Díky nízkému glykemickému indexu je vhodná pro diabetiky a při redukci hmotnosti.

Špalda v mnoha podobách

Ze špaldy se vyrábí celá řada produktů. Jako přílohu můžete použít špaldová zrna, kroupy, špaldoto (obdoba rizota), bulgur, těstoviny či chléb. Ze špaldy se také vyrábí mouka, krupice, vločky, špaldová káva i pivo, sušenky a mnohé další. Špaldové potraviny zakoupíte v jakékoli prodejně se zdravou výživou i ve větších supermarketech.

Špaldová mouka

Špaldová mouka je vhodnou alternativou bílé pšeničné mouky a díky své oříškové chuti jí můžete použít na pečení koláčů, buchet, palačinek či lívanců. Dnes si uděláme špaldové palačinky, které jsem obohatila o nízkotučný sýr cottage cheese, který těsto zvláční a doplní palačinky o kvalitní bílkoviny. Na ředění těsta používám minerálku, po které jsou palačinky krásně nadýchané. Jako náplň servírujte čerstvé ovoce s tvarohem a doslazujte medem nebo javorovým sirupem.     

RECEPT: ŠPALDOVÉ COTTAGE CHEESE PALAČINKY

 

SUROVINY na 3-4 porce:

mouka celozrnná špaldová jemně mletá 150 g

vejce 1 ks

mléko polotučné 100 ml

minerálka na ředění těsta

cottage cheese 150 g

olej rostlinný 1 lžíce

špetka soli

jahody (nebo jiné čerstvé ovoce) 400 g

tvaroh polotučný 250 g

med (nebo přírodní sirup) dle chuti

čerstvá máta na ozdobu

 

POSTUP:

Z mouky, mléka, cottage cheese, vejce a špetky soli umícháme řidší těsto na palačinky. Ředíme minerálkou dle potřeby. Těsto necháme chvíli odležet. Na rozpálenou pánev s rozehřátým olejem lijeme těsto a opékáme palačinky z obou stran. Ovoce pokrájíme, smícháme s tvarohem, ochutíme skořicí a medem. Palačinky podáváme s ovocným tvarohem.

Energetická hodnota 1 porce: 1 620 kJ

46 g sacharidů

25 g bílkovin

12 g tuků

6 g vlákniny

Autor článku: Mgr. Zuzana Douchová – nutriční terapeut a psycholog
Fotografie: Tomáš Martínez
Zdroje: http://nutritiondata.self.com