Proč některé potraviny nemohou získat logo Vím, co jím a co všechno podstupují výrobci před udělením licence na užívání loga? Odpovídá ředitelka iniciativy Vím, co jím a piju, Lucie Gonzálezová.
V současné době je k užívání loga Vím, co jím schváleno zhruba 250 výrobků. Je to hodně nebo málo?
Záleží, jak se na to podíváme. Já to považuji za úspěch. Během loňského roku se více než zdvojnásobil počet zapojených firem a téměř ztrojnásobil počet označených výrobků. Iniciativa očividně nabírá na obrátkách.
Výrobci jakých potravin se tedy mohou ucházet o logo?
V podstatě jakýchkoliv. Ale nejsou to jen výrobci. Partnerem iniciativy Vím, co jím a piju se mohou stát i distributoři potravin, řetězce, restaurace nebo cateringové společnosti.
Znamená to, že hodnocením může projít jakákoliv potravina?
Logo nemohou získat potraviny, které mají více než 0,5 % alkoholu, doplňky stravy a potraviny pro děti mladší jednoho roku. Z ostatních kategorií může o logo usilovat jakákoliv potravina, nicméně některé ze své podstaty nikdy přes kritéria projít nemohou.
Jaká potravina tedy logo Vím, co jím nikdy nezíská?
Z principu ta, která obsahuje nadměrné množství soli, přidaného cukru nebo má vysoký obsah nasycených či trans mastných kyselin. U některých kategorií rozhoduje též energetická hodnota nebo obsah vlákniny. Vezměte si např. sádlo nebo čabajku. Jsou z velké části tvořeny tuky, a to převážně nasycenými i mastnými kyselinami, které představují při nadměrné konzumaci významné riziko pro naše zdraví. Tak takové potraviny by kritéria nesplnily.
Takže podle Vás by měl člověk takové potraviny ze svého jídelníčku zcela vyloučit?
Vyloučit ne, spíše bych řekla omezit. Celá filozofie Vím, co jím je postavena na jednoduchém krédu: Neexistují zdravé a nezdravé potraviny. Existují pouze zdravá a nezdravá množství jednotlivých živin. Když si dopřejete čabajku, měli byste zároveň vést v patrnosti, že taková čabajka obsahuje průměrně až 50 % tuku. Takže pokud posvačíte desetidekovou čabajku, více jak dvojnásobně jste tím překročili doporučenou denní dávkou nasycených mastných kyselin.
Takže si klobásu mám rozdělit a postupně jíst celý týden?
Ne :-) Do vyváženého stravování patří všechny potraviny. Jen některých více a některých méně. Takže pokud si dáte čabajku, ostatní potraviny, které sníte během dne, by měly být na tuk už chudší. No, a pokud byla ta čabajka opravdu velká, tak se třeba následující den snažte vyhnout živočišným tukům.
Zpět však k logu Vím, co jím. Je proces udělování loga složitý?
Nemyslím si, že by byl složitý. Podmínky jsou jasně dané, proces jednotný pro všechny potraviny i nápoje, a kritéria jsou veřejná. Zda má potravina šanci hodnocením projít, to může výrobce odhadnout v podstatě sám, když si přečte kritéria pro danou kategorii potravin. Kritéria jsou samozřejmě k dispozici na našich webových stránkách.
Takže výrobce pošle prohlášení, že výrobek prošel a je hotovo?
Rozhodně ne. Složení výrobku dokládá výrobce analýzou z akreditované laboratoře. Potom výrobek hodnotí nezávislý posuzovatel. Za tímto účelem spolupracujeme se společností Bureau Veritas, která je nezávislým certifikovaným hodnotitelem a vydává finální verdikt o tom, zda výrobek splňuje kritéria a může nést logo Vím, co jím.
A když je verdikt nesouhlasný...?
Jsou dvě možnosti. Výrobek logo nedostane, nebo se výrobce postaví k této situaci čelem a rozhodne se upravit recepturu tak, aby potravina kritériím odpovídala. Je to sice ze strany výrobce často náročný a zdlouhavý proces, ale podobné příklady z praxe již máme. Shoda výrobku s kritérii je pro nás základním a zásadním předpokladem, aby výrobek mohl logo nést.
Můžete uvést ty konkrétní příklady z praxe?
Samozřejmě. Například český výrobce uzenin LE&CO v šunkách upravil množství soli právě tak, aby vyhověly. Výrobce chlazených hotových pokrmů Helli Food upravoval rovněž množství soli. Společnost Pragosoja pracuje na úpravě receptur vybraných snídaňových cereálií.
Jak dlouho trvá, než se po rozhodnutí o udělení loga objeví známka na obalech?
To záleží na výrobci. Proces změn na obalech potravin může být zdlouhavý. Obaly se vyrábí z ekonomických důvodů ve velkých nákladech. Někdy výrobci pro přechodné období zvolí uvedení loga formou nalepovací etikety, jindy se rozhodnou o kompletní změnu obalu. Celý proces může trvat i několik měsíců. To je příklad Mlékárny MILTRA. Její vybrané výrobky prošly hodnocením koncem loňského roku. V obchodech však všechny ještě logo nemají. Zatímco obaly Farmářského mixu a Farmářské syrovátky v době udělování loga vznikaly, obaly Fitness eidamu nebo Eidámku byly již hotové a vyrobené.
A co nějaká kontrola? Co když výrobce pozmění recepturu?
Jako iniciativa máme nárok provádět kontroly certifikovaných potravin. Současně je výrobce povinen nahlásit všechny změny receptury a při každé takové změně nechat potravinu znovu posoudit. V případě, že výrobce svým smluvním povinnostem nedostojí, nebo když zjistíme, že výrobek neodpovídá danému nutričnímu složení, vystavuje se výrobce riziku pokuty a odebrání licence k užívání loga. Abychom zajistili větší míru kontroly, udělujeme licenci k užívání loga na dobu jednoho roku.