Trendy v potravinách 26. 2. 2021 | Mgr. Eva CihlářováMgr. Eva Cihlářová

Post-covid trendy: Podpora lokálních produktů, nákupy online a tlak na ceny

Podle nového průzkumu platformy Lumina Intelligence budou spotřebitelé v UK i v průběhu roku 2021 nadále nakupovat lokální produkty a online prodeji se bude dařit. Ekonomická recese ale bude vyvíjet tlak na výdaje, který se projeví v tlaku na ceny potravin.

Stock Photos: Miha Creative /Shutterstock.com

Ve svém reportu „Future of Convenience Report 2021“ se Lumina Intelligence zaměřila na spotřebitelské trendy, které momentálně formují spotřební průmysl, a na způsoby, jak lze dané trendy využít v současném období nejistoty i po něm.

  • Analytici se soustředili na dědictví roku 2020 a na to, jak chování v době po odeznění pandemie ovlivní nákupní chování.
  • Report zdůraznil zejména tři klíčové faktory zrozené z událostí roku 2020: příměstskou migraci, vývoj nových cest na trh a takzvané „recesní oživení“.

Příměstská migrace

Život před pandemií byl soustředěn kolem městských pracovišť, globálního myšlení a života v uzavřených budovách. Koronavirová krize toto vše převrátila naruby. Jak si Lumina Intelligence všímá, normou se staly práce z domova, život v jedné lokalitě a „honba za venkovním prostorem“.

local businessSpotřebitelský průzkum serveru Lumina naznačuje, že tyto posuny budou pravděpodobně pokračovat i v roce 2021. A zdá se, že z nich budou těžit lokální maloobchodníci a výrobci. 78 % respondentů průzkumu uvedlo, že je „důležité“ nebo „velmi důležité“ podporovat lokální dodavatele a maloobchodníky.

„V důsledku narušení globálních dodavatelských řetězců a obchodních omezení pro podniky se v roce 2020 lokální nákupy staly nutností i zájmem spotřebitelů. Očekává se, že toto chování bude pokračovat, přičemž většina spotřebitelů si bude pojem lokální spojovat s pojmem vyrobený ve Velké Británii.“ řekla Alice Dolling, Senior Insight Manager z Lumina Intelligence.

Report Lumina Intelligence, jejímž vlastníkem je vydavatel webu FoodNavigator William Reed Business Media, rovněž uvádí, že spotřebitelé zároveň očekávají, že budou podniky prospěšné své místní komunitě. 74 % respondentů uvedlo, že je „důležité“ či „velmi důležité“ podporovat podniky, které na oplátku podporují komunitu.

„Zapojení do života v komunitě je pro podniky klíčové k budování věrnosti a povědomí,“ říká Dolling.

Nové cesty na trh

Pandemie rovněž urychlila rozvoj něčeho, co Lumina Intelligence nazvala „rozšiřující se cesty“. Jsou to nové způsoby, jak oslovit spotřebitele, a nové cesty na trh v době, kdy lidé pokračují v přesunu svých nákupů do online prostředí. Lumina ostatně odhalila, že 18 % spotřebitelů loni změnilo svůj primární způsob nákupů potravin na online.

„V roce 2020 jsme byli svědky zrychlení online nakupování v takové míře, jakou bychom vůbec nepředvídali. Téměř každý 5. kupující změnil svůj primární způsob nákupu potravin na online nákup, což jasně poukazuje na byznysovou příležitost,“ komentuje Alice Dolling. 

„Recesní oživení“: Dopad na ekonomiku pocítíme ještě roky

V srpnu 2020 vstoupilo Spojené království poprvé za 11 let do recese a míra nezaměstnanosti během pandemie prudce vzrostla. Ekonomický dopad covidu-19 bude pravděpodobně zřetelný „ještě po mnoho let.“

smart shoppingPrůzkum mezi spotřebiteli zjistil vysokou míru obav, celých 61 % respondentů uvedlo, že „velmi“ či „mimořádně“ sledují ceny produktů v samoobsluchách. 43 % procent lidí pak vypovědělo, že by „pravděpodobně“ nebo „velmi pravděpodobně“ vstoupilo do věrnostního programu, pokud by to pro ně znamenalo personalizovanou nabídku cen. A 28 % spotřebitelů nakupuje produkty vlastních značek obchodů.

Téměř 46 % respondentů „souhlasí“ nebo „rozhodně souhlasí“ s výrokem, že se snaží snížit výdaje na jídlo a pití, zatímco následných 66 % „souhlasí“ či „rozhodně souhlasí“ s tím, že jsou oproti období před lockdownem opatrnější, za co utrácejí peníze.

Dollingová k tomu uvádí: „Se vstupem Velké Británie do první recese za 11 let si budou spotřebitelé více vědomi svých výdajů a budou více srovnávat ceny. Aby si maloobchodníci a dodavatelé udrželi zákazníky, budou nevyhnutelně muset reagovat propagačními akcemi, ale také nabídkou věrnostních programů.“

Zdroj: FoodNavigator.com 





Mohlo by vás také zajímat: