Někdo si bez pohybu svůj život nedokáže představit a jiný považuje už cestu na autobus za sportovní výkon. Pro naše tělo, ale i mysl, je pohyb nesmírně důležitý - je nezbytný pro zachování tělesného a duševního zdraví. Fyzickou aktivitou je tělo stimulováno k rychlejšímu metabolismu, zlepšení srdeční činnosti, zvýšení kapacity plic a celkově k zlepšení fyzické kondice. 

Nepřiměřená pohybová zátěž může i riziková, proto pokud máte zdravotní problémy, poraďte se nejprve s lékařem, fyzioterapeutem nebo trenérem, jak správně začít.

Úrazy a operace někdy vyřadí z provozu na dlouho

Pokud jste prodělali úraz, je vhodné navštívit lékaře. Minimálně aby se vyloučila zlomenina nebo jiné strukturální poškození. Lékař rozhodne, zda je nutné dopřát si pauzu a postiženou partii nezatěžovat, nebo je nutné dokonce operovat. Opět lékař by pak měl rozhodnout, kdy a jak je možné se postupně vracet ke sportovní aktivitě. Pohybu po operacích a úrazech se nemusíte bát, právě naopak, správně zvolenou pohybovou aktivitou podpoříte aktivitu svalů, získáte zpět ztracenou sílu a rozsah a urychlíte celkovou rekonvalescenci.

Při sportu se spálí hodně cukru

Diabetici léčící se pomocí inzulínu a některými perorálními antidiabetiky, mohou být při sportu ohrožení hypoglykemií.

  • Před plánovanou aktivitou je třeba změřit si hladinu krevního cukru, adekvátně upravit dávku inzulínu a také množství konzumovaných sacharidů.

U zdravého člověka sníží slinivka břišní v reakci na pohybovou zátěž sekreci inzulínu do krevního oběhu. Diabetikovi, který si inzulín před cvičením píchnul do podkoží, koluje v krvi konkrétní množství inzulínu, které ukládá glukózu do buněk. Práce kosterní svaloviny spotřebovává značné množství glukózy pocházející ze zásob svalového glykogenu, ale také glukózy z krevního oběhu.

  • Kombinace delšího cvičení, inzulínu dodaného z vnějšku a nedostatečných zásob sacharidů v těle mohou velmi snadno vyústit v hypoglykemický stav.

Obezita pohyb omezuje, je potřeba vybírat

Obezita se pojí s řadou dalších nemocí, proto by se měl cvičenec před zahájením aktivity poradit s lékařem. Pro lidi s nadváhou je potřeba volit takové aktivity, které nadměrně nezatěžují pohybový aparát, zejména nosné klouby, oběhovou a dýchací soustavu. Při cvičení by se měli vyhnout poskokům, běhu a dalším aktivitám, které přetěžují velké nosné klouby a záda. Cvičení by nemělo být švihové, pohyby by měly být plynulé.

Infarkt myokardu

Sportování po infarktuPo infarktu si hlídejte frekvenci, intenzitu a trvání pohybové aktivity. Intenzitu určíte pomocí tepové frekvence a tlaku krve před cvičením, v jeho průběhu a po skončení. Limitem pro cvičení by v této fázi měl být vzestup tepové frekvence o max. 20-30 tepů/min. a nárůst systolického tlaku o 30 mmHg.

Ze začátku je proto vhodný odborný dohled zdravotníka. Později mohou být skvělým pomocníkem chytré náramky nebo hodinky. Nemusíte cvičit žádné speciální cviky, postupně můžete dle svého stavu zařazovat všechny běžné aktivity, přednost ale mají aktivity vytrvalostního charakteru – turistika, rotoped, kolo, veslování, nordic walking, plavání nebo bruslení.

Po porodu opatrně

Velmi častým poporodním jevem je rozestup přímých břišních svalů. Tato situace může být nebezpečná nejen hrozící kýlou v oslabené oblasti, ale také je ohrožena stabilita páteře, protože jsou oslabeny i hluboké břišní svaly. Dochází totiž k narušení celého stabilizačního systému páteře. Velmi časté v takové situaci bývají i bolesti zad.

  • Chybou by bylo začít v této chvíli posilovat přímé nebo i šikmé povrchové břišní svaly, rozestup by se ještě zvětšoval.
  • Pokud si nejste jistá, zda se tento problém týká i vás, poraďte se svým lékařem nebo fyzioterapeutem, který vás také naučí vhodné cvičení.

Pokud máte jakékoliv pochybnosti, raději před zahájením pravidelného cvičení navštivte svého ošetřujícího lékaře, který posoudí váš zdravotní stav. A také se naučte poslouchat a respektovat své tělo – díky tomu se vyhnete zbytečným zraněním a následné zdlouhavé rekonvalescenci.